Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

18/08/15 om 09:50 - Bijgewerkt om 09:49

Spektakelwaarde Formule 1 gaat achteruit, autosportfans haken af

De publieke belangstelling voor de Formule 1 daalt jaar na jaar. Daar zijn verschillende verklaringen voor. De allerbelangrijkste is de onstilbare geldhonger van Bernie Ecclestone. Die verdeelt en heerst, heeft altijd en overal het laatste woord én heeft geen oren naar de wensen van de autosportfans. Het liefst van al zou de 84-jarige Engelse miljardair races organiseren zonder publiek op de tribunes. Hij focust op toeschouwers voor de buis, wereldwijd.

Spektakelwaarde Formule 1 gaat achteruit, autosportfans haken af

Max Verstappen © /

Er bestaan geen zekerheden meer, zeker in de Formule 1 niet. Tenzij die ene: het circuit van Spa-Francorchamps behoort tot de mooiste en meest veeleisende omlopen ter wereld. Hier winnen enkel de beste piloten. Dat bewijst de lange lijst van champions die hier als eerste over de finish raasden. Enkel een F 1-overwinning in Monaco staat hoger aangeschreven, hoewel beide circuits niet met elkaar te vergelijken zijn. In Spa-Francorchamps worden topsnelheden van meer dan 330 km/u gehaald, het heuvelachtige circuit ligt vol verraderlijke en uiterst snelle bochten in tegenstelling met Monaco waar in de enge straten geen hoge snelheden kunnen ontwikkeld worden en inhalen quasi onmogelijk is. Bovendien speelt de factor geluk er vaak een beslissende rol.

Mercedes is outstanding

Het seizoen 2015 staat in het teken van de tweestrijd tussen de Mercedes-piloten Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Hun bolides zijn ook dit jaar outstanding; Ferrari, Williams, Red Bull en co. zijn vanaf de eerste Grand Prix van het seizoen op achtervolgen aangewezen en niks wijst erop dat de concurrerende teams volgende zondag wel een ernstige bedreiging kunnen vormen voor de Duitse zilverpijlen. Gelukkig voor de spanning in de race zijn beide piloten min of meer aan elkaar gewaagd en hanteert teammanager Toto Wolff geen stalregie. Dat betekent dat beide rijders over hetzelfde materiaal beschikken en hun lot in eigen handen hebben. Vorig jaar leidde de bitsige tweestrijd tot heikele situaties waardoor kostbare punten verloren gingen. Dit seizoen tonen de nummers één en twee in de voorlopige stand voor de wereldtitel meer respect en zijn onsportieve manoeuvres tot nog toe uitgebleven. Maar wie durft er een eed op te doen dat zij zich ook zondag als echte gentlemen zullen gedragen?

Spektakelwaarde Formule 1 gaat achteruit, autosportfans haken af

© /

De zegekansen van Mercedes in Spa-Francorchamps worden hoog ingeschat. Dat beaamt ook woordvoerder Christophe Vloebergh: 'Na onze rentree in de Formule 1 in 2010 heeft het tot 2014 geduurd om te kunnen doorstoten naar de absolute top. Mercedes behaalde zowel bij de constructeurs als bij de rijders de wereldtitel. Zonder onvoorziene omstandigheden zit die dubbel er ook dit seizoen in, maar niks is zo onvoorspelbaar als de Formule 1. Enkele van onze concurrenten zijn erin geslaagd om hun achterstand te verkleinen, maar ik betwijfel of dat zal volstaan om in de resterende Grote Prijzen onze koppositie nog te kunnen bedreigen. Sinds de invoering van de hybridetechnologie in de Formule 1 staan we sterker dan ooit, onder meer omdat het F. 1-team kan profiteren van de knowhow van onze ingenieurs bij de ontwikkeling van de S 500 plug-in hybride die vorig jaar op de markt is gekomen. Vroeger was het net andersom en maakten de straatauto's gebruik van de kennis en technologie uit de autosport.'

Renault in 2016 opnieuw met eigen team in de Formule 1

Ook bij F1-motorenleverancier Renault werken de ingenieurs van de autosportafdeling in het Engelse Enstone en van de onderzoeks- en ontwikkelingscentra in Frankrijk nauw samen. Karl Schuybroek: 'Autosport zit in ons DNA. De Formule 1 vervult een laboratoriumfunctie en de output van de kruisbestuiving wordt meegenomen bij de ontwikkeling van nieuwe modellen voor jan modaal. In elke Renault zit een stukje F. 1-technologie verwerkt!'

Opmerkelijke vaststelling: sinds 1992 heeft Renault met verschillende teams 23 wereldtitels in de Formule 1 verzameld, met onder andere vier opeenvolgende wereldtitels voor Sebastian Vettel en Red Bull. Na de invoering van de nieuwe reglementering in 2014 heeft het de rol moeten lossen, en in de coulissen van de Formule 1 is te horen dat Red Bull op het einde van dit seizoen een punt zet achter de samenwerking met Renault. De Franse constructeur zou dan vanaf volgend jaar opnieuw met een eigen F. 1-team aan de start komen. Vooralsnog blijft een officiële bevestiging uit, en ook de Belgische Renault-woordvoerder laat niet in zijn kaarten kijken. 'Ik kan enkel bevestigen dat er op het hoogste niveau gesprekken worden gevoerd over hoe het verder moet met ons engagement in de Formule 1. Een beslissing valt allicht over enkele weken.'

Spektakelwaarde Formule 1 gaat achteruit, autosportfans haken af

© /

Dat Renault op het einde van het seizoen uit de Formule 1 stapt, lijkt mij weinig waarschijnlijk. De Franse autoconstructeur heeft de voorbije decennia een stevige autosportreputatie opgebouwd en die gooi je niet zomaar te grabbel. Temeer omdat de Formule 1 inmiddels een mondiale uitstraling heeft gekregen en in de zogenaamde groeilanden sterk aan belangstelling heeft gewonnen. Die bieden interessante expansiemogelijkheden voor een volumemerk als Renault dat in Europa een voortrekkersrol vervult op het vlak van elektrische aandrijving en met die technologie de rest van de wereld hoopt te veroveren.

Kritiek op F1-bazen wordt almaar luider

Terwijl de Formule 1 wereldwijd aan aanzien en uitstraling wint, loopt de belangstelling in Europa fors achteruit. Zo is de Grote Prijs van Duitsland 2015 van de kalender geschrapt omdat niemand bereid bleek om de financiële uitdaging aan te gaan die zo'n event inhoudt. En dat uitgerekend in hét autoland Duitsland dat met een automerk als Mercedes en piloten als Nico Hülkenberg, Nico Rosberg en Sebastian Vettel nochtans prominent vertegenwoordigd is in de Formule 1.

Bernie Ecclestone

Bernie Ecclestone © Belga

In de Duitse boulevardpers werd meteen met een verwijtende vinger in de richting van Bernie Ecclestone gewezen. Die werd immers door een Duitse rechtbank veroordeeld tot een hoge miljoenenboete voor zijn aandeel in een omkoopaffaire. En dat inderdaad niet naar de zin van de steenrijke Engelsman die sinds jaar en dag de lakens uitdeelt in de Formule 1. Zijn wil is wet! Hij gaat zowel over de inkomsten als uitgaven, en niemand durft het aan om met hem in de clinch te gaan. Zelfs niet wanneer hij nieuwe reglementen invoert die afbreuk doen aan de spankracht en spektakelwaarde van het racegebeuren.
Spektakelwaarde Formule 1 gaat achteruit, autosportfans haken af

© /

Karl Schuybroek (Renault): "Ik krijg stilaan de indruk dat die man enkel nog geïnteresseerd is in Formule 1 op televisie en niet langer in toeschouwers op de tribune. De inkomprijzen stijgen jaar na jaar, terwijl de fans almaar minder spektakel te zien krijgen. Ook de dienstverlening gaat zienderogen achteruit. Als invoerder nodigen wij elk jaar zo'n 400 fleetklanten uit naar het raceweekend in Spa. Tot nu toe kon een beperkt aantal genodigden een geleid bezoek brengen aan de pitlane en de garages van de verschillende teams. Wat op zich een unieke belevenis is voor wie de autosport een warm hart toedraagt en als zodanig werd gewaardeerd door onze gasten. Welnu, Ecclestone heeft zonder inspraak van de teams beslist om een nieuwe procedure in te voeren voor het bezoek aan de pitlane waardoor dat vanaf nu - door de vele formaliteiten - niet meer kan doorgaan."

Ook Christophe Vloebergh (Mercedes) heeft kritiek op het beleid van Ecclestone en diens eigengereid optreden. "De Formule 1 beleeft een tsunami aan reglementen en voorschriften die moordend is voor de sportieve strijd en suspense in de race. De toeschouwer begrijpt er de zin niet van en keert zich almaar meer af van wat de koningsklasse van de autosport zou moeten zijn. Ik vind dat een betreurenswaardige evolutie en hoop dat de verantwoordelijken eindelijk hun verantwoordelijkheid opnemen en een kentering ten gunste inleiden."

Regen als spelbreker

Zonder onvoorziene omstandigheden wint ofwel Hamilton ofwel Rosberg. Op een supersnel circuit als dat van Spa-Francorchamps zijn de Duitse zilverpijlen quasi onklopbaar. Maar niks is zo onvoorspelbaar als een race in de regen op de supersnelle omloop in de Ardennen. Want het extra vermogen van de Mercedes-motor speelt dan minder een bepalende rol en enkele piloten - denk aan Vettel en Vallteri Bottas - zijn echte regenspecialisten. Dat geldt weliswaar ook voor Hamilton en in mindere mate voor Red Bull-piloot Daniel Ricciardo, die vorig jaar won. De kans dat het zondagnamiddag in Spa-Francorchamps regent, is fiftyfifty volgens de recentste weersvoorspellingen 50 procent. Dat belooft, met of zonder Ecclestone.

Spektakelwaarde Formule 1 gaat achteruit, autosportfans haken af

© /

Onze partners