Seat groeide sneller dan de Europese markt maar gaat achteruit in ons land

Seat © KVDA
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Seat is een verhaal van vallen en opstaan. Het goede nieuws is dat het dochtermerk van Volkswagen opnieuw winst maakt en de voorbije drie jaar met 25 procent is gegroeid. In ons land verloor het merk ruim 3 procent en moet een tandje worden bijgestoken.

November 1953. Generaal Franco regeert met ijzeren hand over Spanje als in het havengebied van Barcelona de eerste Seat 1400 van de band rolt. De achterwielaangedreven berline is een kloon van een bestaand Fiat-model. Spanje bezit op dat moment geen eigen automerk. Ook in de daaropvolgende jaren levert de Italiaanse constructeur de knowhow voor de productie van nieuwe Seat-modellen die uitsluitend voor de Spaanse markt zijn bestemd. Zo krijgt Fiat vaste voet aan de grond in Spanje dat tot dan toe overspoeld werd door wagens van Duitse en Franse makelij.

Seat ruilt Fiat tegen Volkswagen

Seat groeit uit in de jaren zeventig uit tot een van de grootste industriële bedrijven van het land en bouwt zo’n 200.00 wagens op jaarbasis. Begin de jaren tachtig maakt de Seat-directie handig gebruik van een achterpoortje in het contract met Fiat om zijn modellen ook buiten Spanje te verkopen. Fiat reageert furieus, maakt een einde aan de samenwerking en opent de poort voor een alliantie van Seat met Volkswagen. De productie wordt fors opgedreven en in 1993 wordt in Martorell een nieuwe fabriek in gebruik genomen. De Italiaanse topdesigner Walter de Silva stapt over van Alfa Romeo naar Seat en tekent een compleet nieuwe lijn uit die refereert aan sportiviteit en functionaliteit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In de daaropvolgende jaren ontpopt Seat zich hoe langer hoe meer tot een sportief merk dat ook succesvol is in internationale autosportcompetities. Het sportieve succes is evenwel geen garantie voor een commercieel succes, de verkoop blijft beneden de verwachtingen en op de hoofdzetel van Volkswagen wordt zelfs overwogen om Seat van de hand te doen. Zover komt het gelukkig niet, de VW-directie besluit het roer om te gooien en stuurt enkele van zijn bekwaamste managers en ingenieurs naar Martorell. Seat mag voortaan ook gebruikmaken van de allernieuwste VW-platformarchitectuur en technologie. Vanaf dan gaat het de goede kant op, wordt voor het eerst winst gemaakt en stijgt de verkoop sneller dan het Europese gemiddelde. In ons land ging Seat vorig jaar echter ruim 3 procent achteruit. Invoerder D’Ieteren moet snel een versnelling hoger schakelen. In eerste instantie wordt een upgrade van het dealernet in het vooruitzicht gesteld.

Hoog bezoek ook op de Seat-stand in Brussel. Verkoopdirecteur dr. Andreas Offermann kwam er toelichting geven bij de resultaten van 2015: ‘We hebben een goed jaar achter de rug, de voorbije drie jaar zijn we sneller gegroeid dan het Europese gemiddelde. Onze kwaliteit stijgt jaar na jaar en we verkopen steeds meer duurdere en beter uitgeruste wagens, wat onze rendabiliteit ten goede komt én bewijst dat wij een als kwaliteitsvol merk worden ervaren. Deze zomer starten we met de verkoop van onze eerste SUV in het expansieve segment van de VW Tiguan en Nissan Qashqai, wat perspectieven opent voor ons merk. Seat-modellen met hybridetoepassingen bieden wij vooralsnog niet aan maar die technologie kan snel worden geïmplementeerd omdat Seat mag gebruikmaken van de verschillende mogelijkheden binnen de Volkswagen-groep. Alle toepassingen die beschikbaar zijn op de VW Golf kunnen zonder enig probleem worden overgenomen in de Leon, en dat geldt ook voor andere modellen. Van zodra er vraag is vanuit de markt, zullen wij gepast reageren.’

Seat
Seat© KVDA

Partner Content