Seat gaat upsizen in plaats van downsizen

03/09/15 om 09:02 - Bijgewerkt om 09:30

Bron: Belga

De Spaanse VW-dochter Seat monteert in haar sportieve versie van de Ibiza een grotere in plaats van een kleinere motor. Ook Mazda gaat in tegen de heersende downsizing-trend in te gaan. Ook zij kiezen voor motoren met een grotere cilinderinhoud die in de

Seat gaat upsizen in plaats van downsizen

Voor alle duidelijkheid, het gaat bij de Ibiza om de Cupra-versie want de Volkswagen-groep heeft zopas ook een (gedownsizde) 1.0 TFSI gelanceerd. Onder de motorkap van de gefacelifte Ibiza Cupra ruimt de 1.4 TSI-motor plaats voor een 1.8 TSI. Was de uittredende 1.4 TSI goed voor 180 pk, levert deze grotere viercilinder turbomotor 192 pk. Het grootste verschil tussen beide motoren is het extra koppel. De 1.8 levert 320 Nm (ipv 250 Nm voor de 1.4) tussen 1.450 en 4.200 opm. Ook VW past dezelfde strategie toe, want ook de aangepaste Volkswagen Polo GTI wordt door dezelfde motor aangedreven. De Cupra krijgt ook een elektronisch differentieel met sperfunctie (XSD), aangepaste (krachtigere) remmen en een instelbare demping (Cupra Drive Profile). Al die technologie maakt een sprintje van 0 tot 100 km/u mogelijk in 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 235 km/u. Het gemiddeld benzineverbruik blijft beperkt tot 6 liter per 100 km. Qua design zijn de aanpassingen erg summier. Binnenin komen er extra mogelijkheden qua infotainment en connectiviteit.(Belga)

Onze partners