Saroléa SP7: prestigemerk met toekomst

Precies vijftig jaar na de productiestop van Saroléa, komt het Luikse motormerk weer tot leven onder impuls van enkele gepassioneerde techneuten.

De nieuwe SP7 is immer een elektrische superbike die 180 pk sterk is. Deze revolutionaire motor werd net voorgesteld en zal al in juni worden ingezet voor de legendarische Tourist Trophy op het Isle of Man. De motor was voor het eerst te zien op de Speed Trophy in Mettet en de bike wordt ook getoond op het ‘Festival de la Moto’ in Bergen op 10 en 11 mei. De driefasige wisselstroommotor kan maximaal 230 pk en 400 Nm ontwikkelen maar men koos ervoor om het vermogen te beperken tot 180 pk. Het potentieel is meteen beschikbaar want er is geen versnellingsbak en al evenmin een koppeling. Ook e koeling is erg origineel want het radiator zit vlak voor het “monotube” achterwiel (een knipoog naar de Saroléa Monotube racemotor die tussen de twee wereldoorlogen werd ingezet). Het systeem zorgt voor de waterkoeling van de batterijen. Torsten Robbens, een gepassioneerd motorliefhebber is de drijvende kracht achter de hergeboorte van Saroléa. Hij werd aangestoken door zijn oom, André Van Heuverzwijn, fabriekspiloot voor Saroléa in de jaren vijftig. Hij ontwikkelde deze superbike met elektrische aandrijving. Hij koos voor hedendaagse technologieën van Belgische makelij. Bedoeling is om de race op Isle of Man te rijden en ook enkele manches binnen het e-Road Racing. De SP7 moet echter nog flink wat testkilometers afleggen voor het zover is. (Belga)

Partner Content