Urbain Vandormael

Renault wordt wereldkampioen

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Vraag aan tien Formule 1-piloten welk circuit zij het mooiste vinden en Francorchamps wint met een straatlengte voorsprong.

Omdat het uitermate snel is met aartsmoeilijke bochten die zowel grote rijkunst als veel moed vergen van de piloten. In Francorchamps winnen enkel de besten! Op de erelijst prijken de namen van grote kampioenen, maar er bestaat ook een register met namen van minder bekende piloten, die zich letterlijk te pletter hebben gereden in Francorchamps.

Gelukkig komen dodelijke ongevallen in de Formule 1 niet meer voor. Ayrton Senna was de laatste piloot die tijdens een Formule 1-race verongelukte. De dramatische omstandigheden van zijn ongeval misten hun effect niet en zorgden ervoor dat de bolides én de circuits veiliger zijn geworden. Er gebeuren nog altijd spectaculaire ongevallen, maar de gevolgen voor de piloot zijn nu minder dramatisch dan pakweg vijfentwintig jaar geleden.

Ferrari-piloot Alonso in pole position Na een uitzonderlijk lange zomerstop slaat het Formule 1-circus volgend weekend zijn tenten op in Francorchamps. Over de publicitaire waarde van de Grote Prijs voor de regio lopen de schattingen uiteen, maar weet dat alle hotels en restaurants in de wijde omgeving al maanden zijn volgeboekt en dat de race zelf door meer dan 70 televisiestations live wordt uitgezonden en wereldwijd door miljoenen autosportfans wordt bekeken. Op jaarbasis gaat het om 520 miljoen kijkers. Vorige week nog heeft Francorchamps zijn contract verlengd tot 2015. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor Berni Ecclestone. Hoewel de inmiddels 81-jarige Brit slechts voor 5,3 procent eigenaar is van het bedrijf dat de Formule 1 runt, regeert hij met ijzeren hand over de koningsklasse van de autosport die een jaarlijkse omzet van 3 miljard euro realiseert. Hoeveel miljoenen daarvan op de rekening van Ecclestone terechtkomen, daar hebben we het raden naar. Feit is dat het Amerikaanse zakenblad Forbes hem een groter vermogen toedicht dan de Engelse koninklijke familie.

Analyseren we het verloop van de voorbije Grote Prijzen dan valt op dat het Red Bull-team niet meer oppermachtig is. Halfweg het seizoen voert Ferrari-piloot Fernando Alonso onverwacht de voorlopige rangschikking aan. De Spanjaard is zowel de snelste als de regelmatigste F 1-piloot van zijn generatie, wat hem tot de grootste kanshebber voor de wereldtitel 2012 maakt. Maar in de Formule 1 is niks zeker. Eén verkeerd manoeuvre tegen 320 km/u en alle kansen op de titel zijn foetsie. Bovendien blijft het afwachten of Ferrari zijn huidige vormpeil kan behouden. Tijdens de eerste Grote Prijzen van het seizoen was Ferrari op achtervolgen aangewezen, nu zijn de rollen omgekeerd. Bovendien begaat regerend wereldkampioen Sebastian Vettel de ene flater na de andere, en hij wordt daarin gevolgd door Lewis Hamilton en Jenson Button. Mark Webber staat op plaats twee in de tussenstand, maar de Australiër mist kennelijk het talent – zeg maar het killersinstinct – om wereldkampioen te worden. Op cruciale momenten gaat hij in de fout, en dat zal dit jaar niet anders zijn. Tenzij hij het hoofd koel houdt en zich niet laat verleiden tot gevaarlijke spelletjes. De vraag is of hij geleerd heeft van zijn fouten uit het verleden én of hij kan rekenen op de volle steun van het Red Bull-team dat in Vettel de ideale ambassadeur heeft.

Formule 1 visitekaartje van Renault

Is de strijd om de rijderstitel nog onbeslist, voor de constructeurstitel zit Renault op koers voor een derde titel op rij. De Franse autobouwer is sinds 1977 actief in de Formule 1 en behaalde in die periode 10 constructeurs- en 9 pilotentitels. Klinkende namen als Nigel Mansell, Alain Prost, Michael Schumacher, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Fernando Alonso en Sebastian Vettel hebben met elkaar gemeen dat zij wereldkampioen in de Formule 1 zijn geworden met een Renault.

Hoeveel Renault jaarlijks investeert in zijn Formule 1-engagement is een goed bewaard geheim, maar dat de investering zich loont, daarover laat Schuybroek (pr-directeur Renault Belux) geen twijfel bestaan. “Renault heeft de voorbije jaren als team én als leverancier van motoren aan andere Formule 1-teams opmerkelijke successen geboekt en plukt daar nu de vruchten van. De Formule 1 is de meest bekeken sporttak op televisie en heeft Renault wereldwijd een notoriteit bezorgd die van onschatbare waarde is op promotioneel en commercieel vlak. Daarnaast komt de ervaring die wij opdoen in de Formule 1 ook onze serieproductie en de Renault-klanten ten goede. Zo vertoont onze nieuwe 160 pk dieselmotor dezelfde architectuur als de motor van wereldkampioen Vettel. Weet dat de ingenieurs van de Formule 1-afdeling geregeld aan tafel zitten met hun collega’s van het onderzoeks- en ontwikkelingsdepartement en dan informatie uitwisselen over de innovatieve technieken die zij toepasen in de Formule 1 – denk aan de recuperatie van remenergie.”

Volgens Karl Schuybroek profiteert Renault ook op commercieel vlak van zijn engagement in de koningsklasse van de autosport. “Ons succes in de Formule 1 stimuleert de verkoop en biedt Renault de kans om zijn gamma uit te breiden met sportieve modellenreeksen die refereren naar dat sportief succes. Daarnaast grijpen wij de Grote Prijs van België aan om belangrijke klanten uit te nodigen voor een kijkje achter de schermen van de Formule 1. Voor wie van autosport houdt, is een bezoek in de pits een onvergetelijke belevenis.”

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content