Renault wil draadloos laden

24/07/12 om 16:37 - Bijgewerkt om 16:37

Renault heeft de voorbij jaren flink geïnvesteerd in elektrische voertuigen. Dit Z.E.-gamma (Zero Emission) groeit gestaag en sceptici blijven emmeren over de beperkte actieradius van de elektrische wagens. Het echte probleem van EV's is evenwel niet de actieradius (die ruim 150 km bedraagt!) maar wel de vrij lange laadtijd en het gebrek aan laadinfrastructuur onderweg.

Renault wil draadloos laden

Een van de mogelijkheden om het laden makkelijker te maken, is draadloos laden, zonder fysieke verbinding tussen de wagen en de laadbron. Het principe (inductie) wordt overigens al veelvuldig gebruikt in huishoudelijke toepassingen zoals bijvoorbeeld het laadstation van een elektrische tandenborstel. Renault heeft een Memorandum of Understanding getekend met Qualcomm, die technologie heeft ontwikkeld om voertuigen draadloos te laden. Met deze laadmethode zou het laden een stuk eenvoudiger kunnen zodat de gebruikers vaker laden zodat ze minder last ondervinden van de beperkte autonomie. Op korte termijn wil men in Londen een testproject opstarten om de commerciële haalbaarheid van de technologie te onderzoeken. (Belga) (Importer)

Onze partners