Urbain Vandormael

Renault opent modellenoffensief met compacte SUV Kadjar

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Renault verkocht vorig jaar 13,3 procent meer auto’s dan in 2013 en wil tegen 2017 de nummer twee in Europa zijn, voorbij aan rivaal Peugeot/Citroën. Daartoe revitaliseert de Franse constructeur zijn bestaand gamma en introduceert hij enkele nieuwe modellen. De eerste nieuwkomer is de Kadjar, een compacte SUV die technisch een kopie is van de Nissan Qashqai.

Officieel houden de Europese autoconstructeurs de lippen stijf op elkaar maar off the record is te horen dat de dramatische terugloop van de autoverkoop in Rusland – er is sprake van min 25 procent – de westerse autowereld grote zorgen baart. Ford en Opel hebben beslist om de band in hun Russische fabrieken tijdelijk stil te leggen, ook Renault en Volkswagen draaien de productie terug. De VW-groep heeft bovendien besloten om geplande investeringen on hold te zetten. Naar verluidt houdt de directie in Wolfsburg er rekening mee dat de politieke spanningen en economische crisis in Rusland de autogroep zo’n 1 miljard euro kan kosten. Een nieuwe reeks van besparingen bij VW moet allicht in dit licht worden gezien.

Renault toont zich ambitieus

De situatie in Rusland heeft ongetwijfeld ook nadelige gevolgen voor het Franse Renault, dat sinds enkele jaren meerderheidsaandeelhouder is van de Russische autobouwer Avtovaz die onder andere Lada produceert. Niemand durft of kan voorspellen hoe de economische én politieke situatie in Rusland zich de komende maanden zal ontwikkelen en in welke mate een en andere de ambitieuze plannen van Renault kan dwarsbomen.

Op het hoofdkantoor in Parijs zegt men vertrouwen te hebben in de toekomst van Rusland en voorbereid te zijn op alle mogelijke eventualiteiten. Wat dat concreet inhoudt, daar hebben we voorlopig het raden naar.

Feit is dat de directie geen woord terugneemt van haar voornemen om van Renault annex Dacia tegen 2017 de nummer twee in Europa te maken. Om dit te kunnen waarmaken, wordt het bestaande gamma – denk aan de Espace, Mégane en Laguna – dit en volgend jaar grondig vernieuwd en wordt het modellenaanbod uitgebreid. De eerste nieuwkomer is de Kadjar, een compacte SUV die technisch een kopie is van de Nissan Qashqai.

Renault opent modellenoffensief met compacte SUV Kadjar
© Belga Image

Waarom heeft Renault niet eerder gebruikt gemaakt van de knowhow van Nissan?

Renault is sinds 1999 mede-eigenaar van de Japanse constructeur met wie het zeer intensief samenwerkt inzake elektromobiliteit. De zustermerken gebruiken ook gemeenschappelijke motoren en platforms en stellen nieuwe synergiën in het vooruitzicht. De nieuwe Renault Kadjar is daar een sprekend voorbeeld van. Het betreft een compacte SUV in het populaire C-segment, een afgeleid model van de Nissan Qashqai – de meest verkochte compacte SUV ter wereld. Waarom, vraag ik me af, heeft Renault niet eerder gebruikgemaakt van de knowhow en ervaring van zijn Japans zustermerk in dit segment van de markt dat jaar na jaar vooruitgaat en niet een klein beetje. De echte verklaring zullen we nooit kennen, ik ga ervan uit dat het te maken heeft met het ego van enkele hoge piefen in Parijs.

De statistische voorstelling van de Renault Kadjar – ik bespaar u de uitleg waarom voor die benaming is gekozen – had maandag 2 februari in de Franse hoofdstad plaats. Begin maart volgt de feestelijke première op het Autosalon van Genève. Wat opvalt is de verwantschap – noem het gelijkenis – met de Renault Captur. Dat heeft ermee te maken dat beide modellen de signatuur dragen van de Nederlandse chief designer Laurens van den Acker.

De Kadjar oogt groter en nog sierlijker dan zijn kleine broer, hij straalt Franse chique uit en wekt meteen sympathie op. Ik neem aan ook bij vrouwen. Ook binnenin is de deskundige hand van de Nederlandse meester-tekenaar duidelijk herkenbaar en is gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen. Een wereld van verschil met de Aziatische nuchterheid die we terugvinden in de Nissan Qashqai waar de Kadjar is van afgeleid.

Bij Nissan zal de komst van de Franse pendant wellicht niet op applaus worden onthaald. Ik ben er vrij zeker van dat vooral vrouwelijke klanten zullen vallen voor de charmes van de innemende Kadjar die emotionaliteit aan functionaliteit koppelt: hoge zitpositie, compacte buitenafmetingen (4,45 m lang, 1,84 m breed, 1,60 m hoog), korte draaicirkel en dus wendbaar in de stad, verkrijgbaar met vier- of voorwielaandrijving én met de allernieuwste assistentie- en infotainmentsystemen. Over het motorenaanbod bestaat er nog onzekerheid, maar over de hoge kwaliteit en efficiëntie van de diesel- en benzinemotoren van Renault bestaat geen twijfel. Wie mag leveren aan een Duits premiummerk als Mercedes-Benz, die kan betrouwbare adelbrieven voorleggen.

Tot zover de theorie. Of de Renault Kadjar de hoge verwachtingen kan inlossen en of hij in staat is om de Nissan Qashqai en andere directe concurrenten te doen verbleken, dat moet nog blijken bij een uitvoerige kennismaking op én naast de weg. Die volgt in de loop van dit voorjaar, de commercialisering op de Belgische markt is gepland voor eind juni/begin juli. Dan zullen we ook meer weten over de precieze prijs, maar die zal allicht weinig verschillen van die van de Qashqai. Hoe meer concurrentie, hoe scherper de prijs… ook dat is goed nieuws voor wie op zoek is naar een compacte gezinswagen die het nuttige aan het aangename koppelt. Het oog wil namelijk ook wat.

Renault opent modellenoffensief met compacte SUV Kadjar
© Belga Image

Voitures à vivre

Voitures à vivre dat is de nieuwe slogan waarmee Renault nieuwe klanten wil overtuigen en aan zich binden. Bedoeling is de bestuurder en passagiers een goed gevoel te bezorgen, door het gebruik van hoogwaardige materialen en een rijkelijke uitrusting in combinatie met een intuïtieve bediening van de moderne infotainment- en assistentiesystemen.

Een plug-in hybride versie van de Kadjar staat niet geprogrammeerd. Dat heeft ermee te maken dat de alliantie Renault/Nissan marktleider is inzake elektromobiliteit en vooralsnog voorrang geeft aan de ontwikkeling van elektrische (stads)auto’s. Bij de Renault-directie is te horen dat het plug-in hybridesysteem (een combinatie van een elektro- en conventionele diesel- of benzinemotor) te duur is voor de marktsegmenten waarin het volumemerk zich nu beweegt. De knowhow is er, de implementatie is (nog) geen prioriteit. Maar wat niet is, kan nog komen. Zeker wanneer het de ambitie is om opnieuw grote luxewagens op de markt te brengen die moeten concurreren met de limousines van de Duitse premiummerken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content