Renault haalt Porsche voor arme mensen vanonder het stof

© Reuters

Renault wil zijn sportmodel Alpine opnieuw lanceren. Volgens een analist bij UBS heeft de Alpine een toekomst als de Porsche voor de arme man.

Geen enkele Europese autobouwer verliest meer verkoop als Renault, dat met Dacia zijn naam gemaakt heeft in het segment van de spotgoedkope auto’s, zegt het financieel-economische persagentschap Bloomberg.

De Europese automarkt daalt voor het vijfde opeenvolgende jaar en zit nu op het laagste peil in 17 jaar. De verkoopcijfers van Renault daalden in oktober met 18 procent in vergelijking met het jaar voordien en zitten op het laagste niveau in 19 jaar.

Duurdere auto’s

Middenin de eurocrisis zoeken constructeurs als Peugeot-Citroën en Fiat rijke kopers voor duurdere auto’s.

Die strategie heeft in ieder geval Volkswagen geen windeieren gelegd. De Duitse autogroep schrijft een succesverhaal met spectaculaire groeicijfers voor Audi in het segment van de dure auto’s. Audi is goed voor 14 procent van de verkoopcijfers van de Volkswagen groep, maar zet wel 48 procent van de winst neer.

Renault stopte met de productie van de Alpine in 1995. Met een piekverkoop van 2.000 auto’s per jaar stapelde het sportmodel de verliezen op.

Om de Alpine te herlanceren, gaat Renault een partnerschap aan met Caterham Group, een Britse autobouwer die gespecialiseerd is in terreinwagens.

Emotionele uitstraling

‘De nieuwe Alpine zal wel winstgevend zijn, ‘ zegt Bernard Ollivier, CEO van Renault Alpine. ‘Het merk heeft een enorme emotionele uitstraling.’

‘De nieuwe Alpine van Renault zou wel eens de Porsche voor de arme man kunnen worden,’ zegt financieel analist Philippe Houchois van UBS. ‘Er is in de markt zeker ruimte voor een project als dit.’

Alpine fans hebben hier 20 jaar op gewacht, zei de Franse voorzitter van een Alpine fanclub Gerard Bailly (60) aan Bloomberg. ‘Van de 35 leden in onze club zal zeker de helft de nieuwe auto kopen.’ (EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content