Radical RXC: een racewagen elke dag

29/01/13 om 09:24 - Bijgewerkt om 09:24

Radical brengt met de RXC een eerste gesloten model uit, dat nog steeds zinderende prestaties neerzet, maar daarbovenop zelfs een vleugje comfort brengt.

Radical RXC: een racewagen elke dag

Radical produceert, zoals de merknaam laat vermoeden, vrij extreem sportwagengeweld. De proto's zijn meestal voor de openbare weg gehomologeerd, maar richten zich toch in grote mate op diehards die hun speelgoed op vier wielen bij voorkeur over een circuit jagen. Het ronderecord van de SR8 LM op de Nordschleife van de Nürburgring (6'28") is daarbij een mooi visitekaartje. Natuurlijk zijn deze open bolides niet echt geschikt voor elk weertype. Vandaar dat er nu ook een gesloten versie aan het gamma werd toegevoegd om al eens zorgeloos met mevrouw naar een shopping centrum te kunnen snorren. Daarvoor werd er op RXC niet alleen een dak geplaatst, maar zelfs ook een airco, ruitenwissers en verwarmde zijspiegels gemonteerd. Dat levert enkele extra kilo's op, maar zelfs dan bedraagt het gewicht van deze 'Radical de Luxe' amper 900 kg, zodat de prestaties er niet echt onder lijden. Met de 380 pk sterke Ford Duratec 3.7 V6 achterin lukt een sprintje van 0 tot 100 km/u in 2,8 sec. en loopt de top op tot 280 km/u! En dat met je billen bijna op het asfalt! Voor wie het nog radicaler wenst, bieden de Engelsen een nog krachtige circuitversie van de RXC aan. Die krijgt dan een 3.0 V8 met 480 pk in het buizenchassis gebouwd. (Belga)(CORRESPONDENT : 395)(CORRESPONDENT : 395)(CORRESPONDENT : 395)(EDITOR : ANA)

Onze partners