Progressieve ophanging bij Citroën

22/06/16 om 17:16 - Bijgewerkt om 17:16

Bron: Belga

De expertise van Citroën op het gebied van ophanging is bekend. Sinds de lancering van de 2 PK in 1948, de 15 "Oléo" in 1954 en, vooral, de DS 19 in 1955, vormt veercomfort een onderdeel van het DNA van het merk. Nu pakt het Franse merk uit met een nieuwe innovatie.

Progressieve ophanging bij Citroën

Progressieve ophanging bij Citroën © BELGA

In de loop der jaren zijn mensen gehecht geraakt aan het comfort van Citroën. Met als basis de ervaring en de knowhow van zijn ingenieurs heeft de constructeur nu een nieuwe ophanging ontwikkeld die heel eenvoudig werkt, maar een verbluffend resultaat biedt.

Aan een klassieke vering, bestaande uit een demper, een veerpoot en een mechanische eindaanslag voegt Citroën nu twee hydraulische druklagers toe - één voor rebound en één voor compressie - aan weerskanten. Zo werkt de vering in twee fases afhankelijk van de belasting. In het kader van de ontwikkeling van deze nieuwe demping zijn 20 patenten aangevraagd.

Schokdempers met een extra hydraulisch systeem, structurele verlijming van de carrosserie en innovatieve stoelen zijn de drie innovaties van het prototype 'Citroën Advanced Comfort Lab' dat de filtering aanzienlijk zal verbeteren en de reputatie en de knowhow van comfort van Citroën zullen bestendigen. Er wordt nu gekeken hoe al deze innovaties voor het hele gamma ingezet zullen worden, ongeacht het segment. De toekomstige modellen van Citroën zullen verder gaan op ieder van deze gebieden, zoals het prototype 'Citroën Advanced Comfort Lab' laat zien met het veercomfort.(Belga)

Onze partners