Porsche Cayenne krijgt top- en instapmodel

Porsche lanceert begin volgend jaar bij ons de GTS-versie van de recentelijk gefacelifte Cayenne, er komt ook een basisversie.

Met de eerste generatie Cayenne GTS wilde Porsche tonen dat een SUV ook sportief kon zijn. Voor deze tweede variante ruilt men de atmosferische V8-motor voor een geblazen V6. Deze biturboversie is een evolutie van de motor die eerder in de Cayenne S werd gebruikt. Vergeleken met de atosferische V8-motor uit de vorige GTS, steeg het vermogen met 20 pk tot 440 pk. De V6 levert een forse 600 Nm aan trekkracht. Deze compactere motor (3,6 liter) is bijna een liter zuiniger. In combinatie met het Sport Chrono pack spurt hij in 5,1 seconden naar 100 km/u en haalt hij een top van 262 km/u. Het leukste aan deze GTS is dat hij andermaal standaard wordt geleverd met een sportuitlaat die een diepe brom ten beste geeft. De GTS is duidelijk lager dan een conventionele Cayenne en deelt remmen en snuit met de turboversie. Die snuit herken je meteen aan de grotere luchtinlaten. Porsche komt ook met een basisversie voor de Cayenne die een atmosferische 3.6 liter V6 krijgt. Die levert 300 pk en verbruikt slechts 9,2 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-emissie van 215 g/km. (Belga)

Partner Content