Porsche 911 nu ook met vierwielaandrijving

Het gamma van de nieuwe Porsche 911 wordt stilaan verder aangevuld. Na de Coupé en de Cabriolet volgen nu de Carrera 4 en 4S met integrale aandrijving. Ook deze versies werden sneller, lichter en zuiniger.

Uiterlijk verschilt de Carrera 4(S) amper van de eerder gelanceerde versies met achterwielaandrijving. Met een doorlopende strip tussen de achterlichten en de bredere achterzijde is de kous af. Het resultaat is alleszins opnieuw geslaagd, want de Carrera 4 ziet er lekker stoer uit met zijn bredere achtersloffen en draagt met de intelligente PTM-vierwielaandrijving zeker bij tot de actieve veiligheid. Een troef die trouwens heel wat klanten weten te appreciëren, want van de vorige generatie koos de helft voor de Carrera 4(S), die opnieuw als Coupé en Cabriolet verkrijgbaar is. Een leuk nieuw gadget aan boord is de menufunctie die op het scherm de werking van de vierwielaandrijving weergeeft, terwijl een adaptieve cruise control met stopfunctie de rijveiligheid nog verder verhoogt. Voor de aandrijving doet ook de vierwielaangedreven 911 beroep op de bekende cocktail. De Carrera 4 heeft de 3,4 liter met 350 pk op de achteras liggen, terwijl de Carrera 4S de 400 pk sterke 3,8 liter krijgt toegemeten. Standaard worden de zescilinder-boxers gekoppeld aan een manuele zevenbak, maar optioneel is ook de PDK-automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar. De nieuwe 911 Carrera werd zo’n 65 kg lichter, waarmee hij verder aan rijdynamiek en prestaties wint en tevens merkelijk zuiniger functioneert. Het verbruik van de ‘991’ liep tot 16% terug. Dat betekent dat de Carrera 4 met PDK zich tevreden stelt met 8,6 l/100 km en daarbij 203 g/km CO2 uitstoot. Niet slecht als je weet dat deze 911 nog steeds in 4,5 sec. tot 100 spurt en een top van 285 km/u haalt. Nog sneller is de Carrera 4S, die hetzelfde spurtnummer afwerkt in 4,1 sec. en piekt op 299 km/u. De Porsche 911 Carrera 4 wordt eind september op het salon van Parijs onthuld. De eerste leveringen zullen in het najaar volgen. De prijs is nog niet bekend, maar zal zoals steeds enkele duizenden euro’s hoger uitvallen dan de Carrera 2. (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content