Passat met vierwielaandrijving bestaat 35 jaar

25/01/18 om 20:15 - Bijgewerkt om 20:17

Bron: Belga

Volkswagen was één van de pioniers om vierwielaandrijving in conventionele auto's te integreren. Precies 35 jaar geleden lanceerde VW de Passat Syncro.

Audi commercialiseerde enkele jaren eerder de Quattro-aandrijving, maar de synchrotechnologie die VW voorstelde, wilde voornamelijk de veiligheid verhogen tegen een aanvaardbaar tarief. Het merk met de vier ringen gebruikte destijds de Quattro-technologie om vooral krachtiger motorisaties te kunnen aanbieden want in de vroege jaren tachtig was de combinatie van voorwielaandrijving en veel vermogen geen aanrader. VW koos voor een rationeler aanpak en wilde met de vierwielaandrijving de gebruiksmogelijkheden (sneeuw, bergen, ...) van conventionele modellen verruimen. Zo zouden tal van modellen zoals de Passat, maar ook de Golf, de Jetta en zelfs de Transporter worden uitgerust met Syncro-aandrijving. Door de jaren heen werd de koppeling, die verantwoordelijk was om de vierwielaandrijving in te schakelen, elektronisch in plaats van mechanisch gestuurd. Deze technologie wordt ook vandaag nog gebruikt maar werd omgedoopt tot 4MOTION. Het grote voordeel van de 4MOTION-technologie die we vandaag kennen, is dat het verbruik nauwelijks stijgt omdat de vierwielaandrijving enkel wordt gebruikt op momenten dat de voorwielen tractie verliezen. In normale rijomstandigheden veroorzaakt deze extra aandrijving nauwelijks extra wrijving. (Belga)

Onze partners