Opel gaat varen

12/07/16 om 20:02 - Bijgewerkt om 20:02

Bron: Belga

De 2 liter-dieselmotor van Opel werd aangepast voor de scheepvaart door Cimco Marine AB en kreeg de naam OXE, het Zweedse woord voor os.

Opel gaat varen

Opel gaat varen © BELGA

De buitenboordmotor is gebaseerd op de 2 liter-dieselmotor die wordt geproduceerd in de Opel-fabriek van het Duitse Kaiserslautern en die ook de Cascada, Insignia en Zafira aandrijft. De scheepsversie van deze viercilinder levert 200 pk bij 4.100 t/min en biedt een maximumkoppel van 400 Nm bij 2.500 t/min.

Voor Opel is dit een ideaal scenario om zijn productievolume op peil te houden. "Met de verkoop van onderdelen betreden we inderdaad kleine maar belangrijke marktsegmenten waar onze producten erg populair zijn. De OXE Diesel is daar het perfecte voorbeeld van. Door deze motor te leveren aan Cimco Marine AB, benutten we de capaciteit van onze motorproductie in Kaiserslautern veel beter", zegt Alex Thielemans, Manager bij Opel voor Components Sales. De OXE dieselmotor is zeer duurzaam en onderhoudsvriendelijk. Bij scheepsgebruik volstaat een onderhoudsbeurt om de 200 uren, en een grondige revisie na 2.000 uren. Scheepsmotoren worden enorm zwaar belast, omdat ze bijna voortdurend op volle kracht moeten draaien.

In die omstandigheden verbruikt de turbogeladen dieselmotor 43 liter per uur - 42 procent minder brandstof dan bij een vergelijkbare, moderne tweetaktbuitenboordmotor. Verder schroeft de geluidsarme Opel-diesel de geluidsoverlast aanzienlijk terug. Hierdoor zorgt een dieselmotor voor een aanzienlijke stijging van het bereik van snelle boten die bedoeld zijn voor diepzeevissen, reddingsoperaties of visteelt in kustwateren. Een van de eerste geleverde OXE-motoren wordt momenteel gebruikt op een Schotse zalmkwekerij. (Belga)

Onze partners