Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

18/06/12 om 10:53 - Bijgewerkt om 10:53

Opel, erop of eronder?

Dit jaar bestaat Opel 150 jaar. Maar reden tot feesten is er niet. Terwijl alle andere Duitse automerken een topjaar achter de rug hebben, leed Opel zwaar verlies. 2012 wordt het jaar van de waarheid.

In Europa verdienen de automerken geen geld (meer). Dat heeft te maken met een enorme overcapaciteit van zo'n twee à drie miljoen auto's én de ongenadige concurrentiestrijd die wordt gevoerd. Alle constructeurs - ook de Duitse premiummerken - proberen met sensationele kortingen hun marktaandeel te behouden, ten koste van de winstmarge. Dat Audi, BMW, Mercedes en VW desondanks enorme winsten boeken, heeft te maken met hun eclatant succes op de Amerikaanse en Aziatische markten. De Franse en Italiaanse merken liggen buiten Europa veel minder goed in de markt en zien daardoor hun winsten teruglopen. Daar komt nog bij dat de autoverkoop in Zuid-Europa een dramatische terugval beleeft.

Weinig geld verdienen en bovendien minder auto's verkopen, dan is de rekening is snel gemaakt. Dat geldt niet alleen voor de Franse en Italiaanse merken, maar ook voor Opel. Het traditierijke Duitse automerk verkocht tijdens de eerste vijf maanden 15 procent minder auto's in vergelijking met vorig jaar.

GM-directie wil snel resultaten
De moeilijkheden bij Opel dateren niet van vandaag en zijn het resultaat van een optelsom van verschillende factoren, waarbij er onenigheid bestaat over oorzaak en gevolg. De problemen hebben vorig jaar geleid tot de sluiting van de fabriek in Antwerpen en tot ontslagen in de andere Europese vestigingen. Op die manier heeft men geprobeerd om de rendabiliteit te verhogen en de verliezen te beperken. Dat lukte, want tot midden vorig jaar werd opnieuw winst geboekt. Maar toen sloeg de economische crisis in Europa andermaal toe en belandde Opel opnieuw in het rood. Daarop heeft de GM-directie in Detroit een nieuw managementteam naar Rüsselsheim gestuurd, met de duidelijke opdracht orde op zaken te stellen en snel werk te maken van een ommekeer. Het geduld van de Amerikaanse bazen is op! Blijven de verliezen zich opstapelen, dan kan het alle kanten uit met de toekomst van Opel.

Het reddingsplan van de nieuwe Opel-directie voorziet in een ingrijpende herstructurering van de productie en in een reeks maatregelen die de verkoop moeten aanzwengelen. Dat daarbij de productiecapaciteit in Europa moet herbekeken worden, dat is onvermijdelijk. De ingrepen zijn noodzakelijk om te kunnen overleven, zegt de directie. Die onderhandelt al enkele weken in het grootste geheim met de vakbond over de haalbaarheid van het plan. Midden vorige week zag het ernaar uit dat de top van IG Metall - de overkoepelende vakbondsorganisatie in Duitsland -wilde instemmen met de voorstellen, maar dat was zonder de basis gerekend. Op een algemene vergadering van de Opel-arbeiders van de fabriek van Bochum kwam het afgelopen zaterdag tot een clash met de directie. Nog voor de directie aan het woord kon komen, verlieten de arbeiders de zaal omdat zij ervan uitgingen dat de directie geen toekomstgarantie wilde geven voor de periode na 2016 voor de Bochum-fabriek. Daar wordt momenteel de Zafira gebouwd. Over enkele jaren loopt het model uit. Door de crisis verkoopt Opel minder auto's en draaien de fabrieken niet op volle toeren, wat resulteert in slechte bedrijfsresultaten. Daarom wil de directie de productie van de verschillende modellen reorganiseren en de productie in drie shiften laten verlopen, om de productiviteit op te drijven. Vanzelfsprekend speelt ook de loonkost een rol.

Opel-directie en vakbondstop blijven constructieve verderzetten Off the record is te horen dat de vakbondstop van IG Metall de 'constructieve' gesprekken met de Opel-directie wil verderzetten. Die laatste laat zich niet verleiden tot een publieke stellingname, maar het is overduidelijk dat zij onder zeer sterke druk staat van de GM-directie in Detroit en niet bereid is tot toegevingen. Voor Opel is erop of eronder!

Het merk beschikt sinds enkele jaren opnieuw over een attractief gamma, bovendien staan enkele nieuwe modellen vertrekkensklaar. Binnenkort maakt een kleine SUV (Opel Mokka) zijn debuut, in het najaar gevolgd door de Opel Adam, die een concurrent moet worden van de Fiat 500. Dat Opel momenteel slecht scoort, heeft dus minder te maken met de kwaliteit van het product dan met het imago van het merk. Er is dus werk aan de winkel voor de Opel-marketeers. Opel moet opnieuw over de tong gaan, het merk moet opnieuw positief in het oog springen en sympathie opwekken bij Jan modaal. Het voorbeeld van Skoda kan inspirerend werken.

Wij kijken ook benieuwd uit naar de houding van de GM-directie in Detroit. Gaat zij toelaten dat Opel ook buiten Europa auto's gaat verkopen, of gaat zij nog sterker inzetten op Chevrolet? Vooralsnog lijkt het erop dat GM de kaart van Chevrolet trekt, ook in Europa. Bovendien blijft het afwachten wat de impact zal zijn voor Opel van de samenwerking van GM met Peugeot/Citroën. 2012 wordt het jaar van de waarheid voor Opel. Of er tijd en geld overblijven voor de viering van het 150 jarig bestaan, ook daarover is het laatste woord nog niet gezegd.

Urbain Vandormael

Onze partners