Opel Astra TCR heeft verfijnde stroomlijn

15/03/16 om 13:07 - Bijgewerkt om 13:07

Bron: Belga

De Opel Astra TCR, die ontwikkeld werd voor de Touring Car Racer Series, onderging een diepgaande aerodynamische studie.

Opel Astra TCR heeft verfijnde stroomlijn

Opel Astra TCR heeft verfijnde stroomlijn © BELGA

Aerodynamica wint steeds meer aan belang in de autosport. Vroeger werden problemen met de stroomlijn veelal gecamoufleerd door de motorprestaties op te drijven. In de moderne motorsport is de sleutel tot succes echter dezelfde als in de serieproductie: efficiëntie. Dat was dan ook een van de voornaamste doelstellingen in de ontwikkeling van de Opel Astra TCR, die op punt gesteld werd voor de competities van de Touring Car Racer Series (TCR).

Een efficiënte aerodynamica is het resultaat van een goed evenwicht tussen neerwaartse druk en luchtweerstand. Om de perfecte combinatie van hoge snelheid in zowel bochten als op rechte stukken te verkrijgen, streven de ingenieurs naar zoveel mogelijk neerwaartse druk met zo weinig mogelijk luchtweerstand. De nieuwe Astra biedt de perfecte competenties voor een toerwagen die nauw aansluit met de in serie geproduceerde versie. De 'Auto van het Jaar 2016' heeft een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,272, wat uitstekend is voor een vijfdeurs. Hij is dan ook de ideale uitgangsbasis voor een snelle racewagen.

Om van meet af aan zo dicht mogelijk in de buurt van dit delicate evenwicht te komen, onderwierp het ontwikkelingsteam van Opel Motorsport rond Senior Manager Dietmar Metrich de Astra TCR aan een dagenlange aerodynamicatest. Het team besliste om voor de test de windtunnel van de universiteit van Stuttgart te gebruiken. "Die heeft een rolvloer en kan snelheden tot 250 km/u simuleren. Dat was ideaal voor onze doelstelling", vertelt Metrich. (Belga)

Onze partners