Ook Japanners lusten diesel

06/02/13 om 12:52 - Bijgewerkt om 12:52

Mazda heeft het voorbije jaar twee opmerkelijk zuinige motoren gelanceerd. Op benzine hebben de Skyactiv G en voor dieselrijders lanceerden ze de Skyactiv-D. Hoewel diesels traditiegetrouw vooral op de Europes markt worden gewaardeerd, blijkt de diesel ook op de Amerikaanse en verbazend genoeg, zelfs op de Japanse markt te scoren.

Ook Japanners lusten diesel

Japanners halen immers hun neus op voor diesels omdat in het land van de reizende zon de emissie van een wagen aan meer criteria dan louter CO2 wordt onderworpen. Vooral de uitstoot van fijn stof (PPM) en die van stikstofoxiden (NOx) maakte zelfontbranders maar weinig populair. Met de komst van de Skyactiv-D diesel pakt Mazda de emissie aan de bron aan door onder meer de verdichtingsverhouding van de motor te verlagen naar 14 op1. Deze aanpak verlaagt de uitstoot van NOx aanzienlijk zodat de motor vandaag al voldoet aan de strenge Euro 6-norm die in Europa pas eind 2014 verplicht wordt voor nieuwe dieselwagens. In Japan wordt de dieselmotor geïntroduceerd in de CX-5 SUV. Ruim 80 % van de verkochte exemplaren gebruiken de 2.2 liter grote Skyactiv-D motor. Ook in België is dit de meest populaire motorisatie in deze wagen. (CORRESPONDENT : Belga)(CORRESPONDENT : Belga)(EDITOR : Belga)

Onze partners