Nissan, Daimler en Ford werken samen aan brandstofcelauto

29/01/13 om 09:11 - Bijgewerkt om 09:11

In een strategisch akkoord verklaren Nissan, Daimler (Mercedes) en Ford tegen 2017 een betaalbare brandstofcelauto op de markt te willen brengen. Hiermee willen de constructeurs ook een signaal naar de overheden geven om sneller werk te maken van de uitbouw van de nodige infrastructuur.

Nissan, Daimler en Ford werken samen aan brandstofcelauto

Een brandstofcelauto is een voertuig met elektrische aandrijving dat zijn energie uit waterstof haalt. Dit is een milieuvriendelijk alternatief voor het autovervoer, waarbij enkel nog water wordt uitgestoten. De ontwikkeling ervan zit al verscheidene jaren in de pijplijn, maar leidde nog tot weinig concrete toepassingen omwille van de hoge ontwikkelingskosten, het ontbreken van een tanknetwerk en de geringe vraag. Dat laatste is natuurlijk een verhaal van de kip en het ei. Want als er amper brandstofcelauto's te koop zijn, die ook nog eens verschrikkelijk duur uitvallen, dan kan je moeilijk een snel succes verwachten. Het voordeel tegenover een gewone elektrische auto met een conventionele batterij is dat je met een brandstofcel aan boord niet gebonden bent aan de autonomie van de batterij, aangezien je steeds onderweg waterstof kan bijtanken, zoals bij een gewone auto. Nissan, Daimler (Mercedes) en Ford nemen met dit strategisch akkoord een belangrijk initiatief om de massaproductie van de brandstofcelauto eindelijk op gang te brengen. Door de voordelen van een gezamenlijke ontwikkeling en het delen van componenten denken ze vanaf 2017 snel 100.000 brandstofcelauto's in de markt te kunnen zetten. Waarschijnlijk aanvankelijk enkel budgetvriendelijke, voorwielaangedreven, kleine gezinswagens, maar uiteraard zal de technologie later ook naar andere modellen in de gamma's doorstromen. (Belga)(CORRESPONDENT : 395)(CORRESPONDENT : 395)(EDITOR : ANA)

Onze partners