Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

27/01/15 om 09:25 - Bijgewerkt om 10:03

Niks is zo goed dat het niet kan verbeterd worden

Er bestaan geen slechte auto's meer. Wanneer zie je nog eens een automobilist langs de kant van de weg staan met autopech? Wat een wereld van verschil in vergelijking met dertig of veertig jaar geleden. Een kapotte band, ja dat komt af en toe nog voor. Of de elektronica die op hol slaat. Of een laagje verse sneeuw dat zich ontpopt tot een niet te overwinnen obstakel.

Niks is zo goed dat het niet kan verbeterd worden

MB Wagnerhof © .

Het was geen mooi zicht: de laatste vijftig meter achterwaarts naar mijn hotel in het ondergesneeuwde Tirol. Een combinatie van vastgereden sneeuw en een laagje verse sneeuw had de toegangsweg naar Wagnerhof in Pertisau in een roetsjbaan herschapen. Voor mijn sierlijke Mercedes-Benz E220 Bleutec coupé een voldoende reden om in alle richtingen weg te glijden, behalve in een voorwaartse beweging. Ondanks nieuwe, dure winterbanden en ondanks dat ik zeer behoedzaam met het gaspedaal omging, kwam ik inderdaad plots geen meter meer vooruit. Frustratie alom, tenslotte kost zo'n auto behoorlijk veel geld - inclusief opties ruim 63.000 euro.

Veiligheid voor alles

De techniek staat niet stil. De nieuwe generatie auto's is zuiniger, veiliger, comfortabeler én betrouwbaarder geworden dan pakweg dertig jaar geleden. Vergelijk ik het verbruik van mijn MB E220 Bleutec met een vergelijkbare Mercedes 300 SE van 1985 dan geloof ik mijn eigen ogen niet: 6,4 l/100 km diesel nu tegen 15,7 l/100 super toen. Ook het remvermogen is enorm verbeterd: van 100 km/u tot stilstand in 36,3 meter nu tegen 43,3 meter toen. Dat alles dankzij een hele reeks elektronische rijhulpsystemen die bijvoorbeeld het motormanagement aansturen, beletten dat de wielen doordraaien op een gladde ondergrond of voorkomen dat je wagen aan het slippen gaat ingeval van een krachtige rembeweging.

Achterwaarts vooruitrijden

MB Wagnerhof

MB Wagnerhof © .

Veiligheid voor alles, dat krijg ik te horen als ik mijn verhaal doe aan een plaatselijke Mercedes-dealer. Hij legt mij uit dat die elektronische systemen bedoeld zijn om optimale veiligheid te garanderen in alle mogelijke rij- en weersomstandigheden. Of dat er ook toe leidt dat ik enkel achterwaarts vooruit kon rijden? Ja. Dat had er mee te maken dat mijn E220 Bluetec op de achterwielen wordt aangedreven en over behoorlijk veel vermogen beschikt. Een combinatie die niet ideaal is voor regio's waar geregeld veel sneeuw uit de lucht valt. De behulpzame chef-mekanieker geeft toe dat zelfs een lichte helling soms een niet te overwinnen hindernis kan vormen. In dat geval helpen enkel nog sneeuwkettingen, maar die kosten 150 à 180 euro, afhankelijk van de bandenmaat. Bovendien moet je die ook nog kunnen monteren op de brede 18-duimsvelgen. Ik wens je veel succes toe en hoop dat je er geen bebloede handen aan overhoudt, zoals in mijn geval.

Vierwielaandrijving voor meer sneeuwplezier

Achterwielaandrijving valt dus moeilijk te combineren met sneeuwplezier. Meteen begrijp ik ook waarom de meeste auto's op de parking van mijn hotel op de voorwielen worden aangedreven. Mits je behoedzaam met het gaspedaal omgaat, kom je hiermee overal weg. Meteen begrijp ik ook waarom BMW en Mercedes-Benz de voorbije decennia behoorlijk veel klanten hebben verloren aan concurrent Audi. Die implementeerde vanaf de jaren tachtig en negentig op grote schaal het systeem van vierwielaandrijving op zijn duurdere modellen. Onder het motto 'Vorsprung durch Technik' verwierf het met zijn Quattro-modellen naam en faam, niet enkel bij sportieve rijders. Audi verplichtte BMW en Mercedes-Benz tot een inhaalbeweging en vandaag beschikken de drie Duitse premiummerken weliswaar over verschillende systemen van vierwielaandrijving, maar qua prestaties zijn de verschillen klein. Als die er al zijn, hebben die veeleer te maken met je rijstijl - lees sportieve ambities.

MB Wagnerhof

MB Wagnerhof © .

Rijd je naar de sneeuw, houd er dan rekening mee dat brede winterbanden geen optimale grip verzekeren op een glad wegdek - ook niet in combinatie met vierwielaandrijving. En nog een goede raad: rijden op sneeuw kun je leren. Bij gelegenheid van de 75ste verjaardag van de Hahnenkamm in Kitzbühel organiseerde Audi er een event waarbij een schare goede klanten werd ingewijd in de geheimen van de stuurmanskunst op sneeuw en ijs - een combinatie van show én harde leerschool. Niemand is inderdaad zo goed dat hij niet kan verbeterd worden. Ook niet aan het stuur van een Audi A4 RS, een raket op vier wielen die in handen van een onervaren rijder een dodelijk wapen kan zijn.

Overigens moet je niet extra naar Kitzbühel om je stuurmanskunst naar een hoger, lees veiliger niveau te tillen. De Duitse (premim)merken sowieso maar onder andere ook Hyndia, Peugeot en Renault bieden hun klanten in ons land de mogelijkheid om hetzij gratis hetzij tegen betaling een opleiding 'wagenbeheersing' te volgen. In feite zou zo'n cursus een verplicht onderdeel moeten uitmaken van de rijopleiding. Dat zou veel menselijk leed en kosten kunnen besparen.

Volumemerken grote winnaars

Blikken we nog even terug op 2014 dan blijkt dat de verkoop van nieuwe auto's met 5,7 procent is gestegen met enkele uitschieters zoals Spanje (+ 18,4 %). Kijken we naar de resultaten van de merken dan valt op dat de volumemerken beter hebben gescoord dan de luxemerken. Dacia is koploper met een aangroei van 23,9 procent gevolgd door Mazda (+ 20,4 %), Skoda (+ 14,2 %), Seat (+ 13,8 %), Nissan (+ 13,4 %) en Renault (+ 13,3 %). Bij de Duitse premiummerken is Mercedes-Benz koploper met 5,5 procent, gevolgd door BMW (+ 5,2 %) en Audi (+ 4,3 +). Dat laatste merk bezit met 5,6 procent het grootste marktaandeel, voor BMW (5,1 %) en Mercedes-Benz (5,0 %).

Kijken we over de grenzen van Europa heen, dan blijkt China met 18,4 miljoen verkochte auto's en een stijging van de autoverkoop met bijna 13 procent de nummer één in de wereld. Dat heeft ertoe geleid dat de Duitse merken almaar meer auto's in China bouwen en dat 'made in Germany' stelselmatig aan belang inboet voordele van 'engineered in Germany'.

Lees meer over:

Onze partners