Nieuwe Yaris is Europeser dan ooit tevoren

Toyota toont de nieuwste Yaris die in september op de markt komt. De veranderingen zijn veel ingrijpender dan een doordeweekse facelift. Vooral de snuit oogt helemaal anders door de X-vorm die we ook al op de Aygo zagen. Achteraan zien we een diffuser en

Binnenin gebruikt Toyota betere materialen en zijn tal van multimedia-oplossingen uitgewerkt. Onder de motorkap is er keuze uit vier motoren. De basisversie is een 1 liter grote driecilinder. Het is de voorbode van een nieuwe motorenfamilie waarvan 14 afgeleiden volgen tegen 2015. Hij haalt een rendement van 37 % (brandstof die wordt omgezet in bewegingsenergie) wat neerkomt op een verbruik van 4,1 l/100 km (95 gram CO2). De hybride versie is nog zuiniger en verbruikt 3,3 l/100 km (75 g CO2). Het gamma wordt aangevuld met een 1.33 l grote viercilinder en de 1.4 liter grote diesel. Ook het koetswerk van de Yaris wordt stijver omdat het op meer plaatsen wordt gelast en er komt een stijvere torsieas achteraan. Verder werden de demping en vooral de elektrische stuurbekrachtiging verfijnd. De Yaris modeljaar 2014 wordt nog steeds in Valenciennes (Noord-Frankrijk) gebouwd en werd op de Europese smaak afgesteld. Het R&D-center in Brussel en het Sophia Antipolis designcentrum uit Nice kregen voor het eerst het laatste woord in dit project. (Belga)

Partner Content