Nieuwe VW Golf ruimer, lichter en zuiniger

27/08/12 om 08:48 - Bijgewerkt om 08:48

Begin september onthult Volkswagen de alweer zevende generatie van de Golf. Het nieuwe model wordt weer ruimer, maar ook bijna 100 kilogram lichter en functioneert merkelijk zuiniger.

Nieuwe VW Golf ruimer, lichter en zuiniger

De eerste Golf kwam in 1974 op de markt als opvolger van de Kever en sindsdien zijn van dit model meer dan 29 miljoen exemplaren verkocht. Deze klassieker is nu aan de zevende generatie toe. Het nieuwe model springt zoals verwacht niet meteen uit de band met een gewaagd design, maar wel werd het beproefde concept verder uitgediept. Zeg maar dat de Duitsers op safe speelden. Zoals de meeste van zijn concurrenten werd ook de Golf een maatje groter, wat vooral meer zit- en laadruimte oplevert. Het koetswerk groeide met 56 mm tot 4.255 mm, maar belangrijker is dat wielbasis met 59 mm toenam om de passagiers meer levensruimte te verzekeren. Voor een grotere auto zou je meer kilo's verwachten, maar hier komt de grote verrassing met een gewichtsreductie van zowat 100 kilogram. Dat speelden de VW-technici klaar door nieuwe constructietechnieken te ontwikkelen voor het stalen chassis en een scherp oog voor details. Zo werden overal in de wagen, van de bekabeling tot de stoelen, de nodige grammen gewonnen, om tot een basisgewicht van 1.150 kg te komen, wat overeenstemt met het gewicht van een Golf van enkele generaties terug. Even indrukwekkend is de vooruitgang die met de aandrijvingen werd gerealiseerd. Over het hele gamma wordt het verbruik met 23% en de CO2-uitstoot met 13,9% teruggedrongen. Erg spectaculair zijn de cijfers van de BlueMotion TDI met een verbruik van 3,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 85 g/km. Tot zover de feiten van de nieuwe Golf die Volkswagen al losliet. Op de eerste officiële beelden is het nog een week wachten. (Importer)

Onze partners