Urbain Vandormael

Nieuwe Volvo V40: ‘Scandinavian luxury, made in Belgium’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Nieuwe V40 is voorbode modellenoffensief van Volvo

Safety first! Volvo staat als geen ander automerk voor veiligheid, en dat sinds meer dan vijftig jaar. Op de nieuwe V40 pakt Volvo uit met een revolutionaire buitenairbag die voetgangers beschermt bij een aanrijding – de zoveelste innovatie op het vlak van veiligheid van het Zweedse merk dat sinds 2010 eigendom is van het Chinese Geely. De nieuwe V40 is ook een beetje Belgisch vermits hij in Gent van de band loopt.

Twee volle jaren duurde de overnamestrijd om Volvo. In 2008 plaatste Ford uit geldnood zijn Zweedse dochteronderneming Volvo in de vitrine, vraagprijs zo’n 6 miljard dollar. Wat ongeveer overeenstemde met het bedrag dat Ford in 1999 had betaald aan de eigenaars van Volvo Cars. Wat zich als een makkie aankondigde, eindigde in een regelrechte uitputtingsslag tussen drie Chinese gegadigden. Uiteindelijk bleek de Chinese miljardair Li Shufu over de langste adem én het meeste geld te beschikken. De 49-jarige ondernemer maakte in de jaren negentig fortuin met de productie van koelkasten. Op 2 augustus 2010 legde hij 1,6 miljard dollar op tafel en bracht Volvo onder in Geely Sweden Holdings, een dochterbedrijf van Geely Automobile dat goedkope stads- en middenklaswagens bouwt voor de Chinese markt en er een marktaandeel van bijna 3 procent bezit. In 2011 bekleedde Geely plaats negen op de ranglijst van de Chinese autoconstructeurs. Met Volvo beschikt de Chinese autobouwer nu over een sterk merk, dat in Azië in een adem wordt genoemd met de Duitse premiummerken. Door de overname heeft Geely ook toegang gekregen tot de knowhow van Volvo inzake veiligheid en milieuvriendelijke motoren.

Geely blijft investeren in Volvo
De overname van Volvo door Geely werd niet meteen op applaus onthaald, ook niet in ons land. De vrees bestond dat Geely in de eerste plaats geïnteresseerd was in de merknaam en de knowhow van Volvo en dat het niet van plan was om Volvo verder uit te bouwen. Wij zijn nu bijna twee jaar verder en alles wijst erop dat de Chinese eigenaar van plan is om te blijven investeren in het product Volvo én in de Europese fabrieken van Gent en Göteborg. Eigenaar Li Shufu heeft met Stefan Jacoby bovendien een Duitser benoemd tot grote baas, die naar eigen zeggen over een grote mate van zelfstandigheid beschikt. Op termijn wil Geely een Volvo-fabriek in China bouwen, maar enkel voor de bevoorrading van de Aziatische groeimarkten. Over vijf jaar wil Volvo immers zo’n 200.000 auto’s verkopen in de regio.

V40, veiligste Volvo ooit

De V40 is het eerste compleet nieuwe model dat wordt gelanceerd sinds de overname door Geely. Hij vervangt de S40 en V50, die op basis van het platform van de Ford Focus werden ontwikkeld. Met de nieuwe V40 presenteert Volvo de veiligste auto op de markt met een omvangrijke reeks veiligheidsvoorzieningen zoals een knieairbag voor de bestuurder, een buitenairbag ter bescherming van de voetgangers, een stoplicht dat opflakkert bij een noodstop en een systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij te snel een andere auto nadert. Reageert de bestuurder niet, remt de auto automatisch af. Als optie is een systeem verkrijgbaar dat de bestuurder door een trilling van het stuurwiel waarschuwt wanneer hij plots van zijn lijn afwijkt en dat de wagen automatisch terug naar het goede spoor leidt. Een ander systeem attendeert de bestuurder voor snel naderend verkeer dat niet (meer) kan worden opgemerkt in de achteruitspiegel. De radarsensoren registreren de auto’s vanop een afstand van 70 meter. Nog een ander systeem zorgt ervoor dat de afstand tot de voorligger steeds constant blijft, waardoor een onoplettendheid van de bestuurder niet meteen tot een aanrijding leidt. En wat gezegd van een camera die de verkeersborden langs de weg kan lezen en die de toegelaten maximumsnelheid aangeeft of van een camera achteraan die je gidst bij het parkeren? Gelijkaardige systemen zijn al enkele jaren op de markt, maar ze waren tot nu toe zijn enkel verkrijgbaar op de topmodellen van de Duitse premiummerken.

Het meest in het oog springend is de buitenairbag die voetgangers beschermt bij een botsing met een auto. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Komt het tot een aanrijding met een voetganger, dan belandt die meestal onzacht op de motorkap om vervolgens tegen de voorruit te knallen. De meeste voetgangers overleven zo’n klap niet, of houden er zware letsels aan over. Dankzij een volumineuze buitenairbag is Volvo er nu in geslaagd om de impact van een aanrijding voor de voetganger sterk te verminderen. De nieuwe Volvo V40 is de eerste auto die met dit revolutionair veiligheidssysteem wordt uitgerust. Hoe dat in zijn werk gaat? Zeven sensoren aan de voorkant van de V4O registreren elk obstakel dat voor de auto opduikt. Dat kan van alles zijn, maar de sensoren zijn zo intelligent dat zij een menselijk been kunnen onderscheiden van een winkelkar. Zodra de sensoren een voetganger voor de auto opmerken, activeren zij een ingenieus systeem dat de motorkap bliksemsnel uit haar verankering losmaakt en die lichtjes omhoog duwt, waardoor zich ter hoogte van de voorruit een luchtmatras kan ontvouwen. De luchtzak heeft een volume van 120 liter en ontplooit zich in de vorm van een banaan, waardoor het zicht van de bestuurder op de weg niet compleet wordt versperd.

Volvo vindt aansluiting bij Duitse premiummerken

Dat een relatief kleine autobouwer – Volvo verkoopt zo’n 450.000 auto’s per jaar – met dit revolutionair veiligheidssysteem uitpakt, heeft te maken met zijn blijvende aandacht voor het aspect veiligheid. De Duitse merken hebben de voorbije jaren vooral geïnvesteerd in milieutechnologie, in de vorm van nieuwe motoren die (veel) minder verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten. Maar ook inzake alternatieve aandrijfsystemen speelt Volvo een toonaangevende rol, met rijklare hybride én elektrische aangedreven modellen. Ruim de helft van het gamma heeft een lage CO2-uitstoot.

Zo veel is zeker: Volvo heeft de aansluiting met de Duitse premiummerken gerealiseerd. De nieuwe V40 zet niet alleen nieuwe maatstaven inzake veiligheidsvoorzieningen, maar is ook trendsetter op het vlak van design – dat getuigt van visie én durf. De V40 is een combinatie van sedan en stationwagen, compact in zijn buitenafmetingen en ruim binnenin. De ergonomie is quasi perfect; andere pluspunten zijn de vrij complete basisuitrusting en de hoogstaande kwaliteit van de materialen. Zo ziet Scandinavian Luxury made in Belgium uit. Als er al een kritische opmerking moet gemaakt worden, dan op de relatief kleine koffer.

De nieuwe V40 overtuigt ook op de weg, met een sportief maar comfortabel rijgedrag en met lage verbruikswaarden. Een vergelijkende test met de Audi A3, BMW 1 en Mercedes A moet uitwijzen of de V40 ook hier de aansluiting met zijn Duitse concurrenten heeft gevonden.

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content