Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

30/10/12 om 09:13 - Bijgewerkt om 09:13

Nieuwe sluitingen van autofabrieken op komst

Nu de eerste dominosteen is gevallen, zullen andere merken het voorbeeld van Ford volgen.

Nieuwe sluitingen van autofabrieken op komst

© AFP

De aangekondigde sluiting van Ford Genk zindert nog altijd na, in én buiten Limburg. Vooral de manier waarop de Europese Ford-directie de sluiting aankondigde, zette veel kwaad bloed - in én buiten Limburg. Nu het dek van de dam is, mogen wij ons aan nieuwe sluitingen van autofabrieken verwachten. Voor een keer niet in ons land.

"Als de constructeurs niet snel de handen in elkaar slaan, wacht de automobielsector in Europa een sociaal bloedbad. Door almaar grotere kortingen te geven, worden de winstmarges steeds kleiner en zakt de rendabiliteit zienderogen. Enkel door beter samen te werken, kunnen wij de economische crisis overleven."

Die ophefmakende woorden uit de mond van Fiat-baas Sergio Marchionne dateren van voor de grote vakantie en ze lijken sneller bewaarheid te worden dan eerst gedacht.

Ford zet bewust een stap terug in Europa

Door de forse terugloop van de autoverkoop in Europa zal de overcapaciteit in de Europese autofabrieken tegen eind 2012 zijn opgelopen tot ruim 4 miljoen wagens. Vooral de Franse en Italiaanse merken delen in de klappen, Europa is hun grootste afzetmarkt.

In een poging de verliezen te beperken, hebben enkele merken de band ondertussen stilgelegd. Op termijn is dat echter niet houdbaar - de vaste kosten blijven, ook als er geen auto's van de band lopen. Om rendabel te zijn, moet een autofabriek immers 75 tot 80 procent van zijn capaciteit benutten. Als werktijdverkorting, technische werkloosheid en alle andere alternatieven zijn opgebruikt, blijkt sluiting de laatste vluchtweg uit de crisis.

Maar je kan een autofabriek maar één keer sluiten. Een merk dat tot sluiting overgaat, schroeft zijn ambities terug en rekent niet met een heropleving van de economie op korte termijn. In die zin is de beslissing van Ford Europa veelbetekenend: Ford zet bewust een stap terug!

Fiat, Opel en Peugeot zullen volgen

Het gonst al langer van geruchten dat ook andere constructeurs aan sluitingsscenario's werken - maar niemand wilde de eerste zijn. Nu de eerste dominosteen is gevallen, valt dat excuus weg en zullen andere merken het voorbeeld van Ford volgen. Het is het wachten op een mededeling van Opel met de aankondiging dat de fabriek in Bochum wordt gesloten.

Peugeot sluit over enkele weken ook een fabriek in Frankrijk en wie goed heeft geluisterd naar de woorden van Fiat-baas Marchionne houdt rekening met de sluiting van twee fabrieken. Een logische stap voor een automerk dat de ontwikkeling van nieuwe modellen heeft stilgelegd.

De sluiting van Ford Genk is het begin van een nieuwe episode in de geschiedenis van de Europese autonijverheid. Dat de Duitse premiummerken relatief goed standhouden, heeft te maken met hun sterke positie buiten Europa.

Maar ondertussen is de economische crisis ook in Duitsland aangekomen en hebben de bazen van Mercedes en VW al een winstwaarschuwing voor het vierde kwartaal de wereld ingestuurd. Zij doen dat niet zomaar.

Hun initiatief wijst op een gebrek aan vertrouwen in wat ons te wachten staat. 2013 wordt een cruciaal jaar voor de hele autosector en voor enkele merken in het bijzonder. Herneemt de economie niet en slagen die er niet in om hun productiecapaciteit drastisch af te bouwen, dan moet ernstig rekening worden gehouden met overnames of, in het slechtste geval, met het faillissement van één of meerdere merken.

Dat lot staat ook vele duizenden dealers in Europa te wachten. Hun parkings staan vol met nieuwe auto's waar geen vraag meer naar is. Velen hebben al uitstel van betaling gekregen, maar dat is slechts uitstel van executie. Naar verwachting zullen de komende jaren drie op de tien dealers hun garage moeten sluiten.

Terug naar Ford Genk. Een verslaggever van het Belang van Limburg vertoefde de voorbije dagen in het Spaanse Valencia, waar - volgens de Ford-directie - vanaf volgend jaar de nieuwe Mondeo zal worden gebouwd. Van blijdschap was daar volgens hem geen sprake.

Dat heeft er allicht mee te maken dat de productie van de C-Max van Valencia naar het Duitse Saarlouis zou verhuizen. Zogezegd, om plaats te maken voor de Mondeo. Voor wie? Voor de Mondeo, die al sinds begin 2012 kant en klaar is. Kan iemand mij de economische logica achter dit verhaal uitleggen? Terwijl alle andere merken hemel en aarde bewegen om een nieuw model zo snel mogelijk op de markt te brengen, stelt Ford de introductie van de nieuwe Mondeo uit met zo'n anderhalf jaar.

Als de sombere economische vooruitzichten worden bewaarheid, dan zal eind 2013 de vraag naar de nieuwe Mondeo nog veel kleiner zijn dan nu al het geval is. En dan zullen de arbeiders in Valencia in El Pais kunnen lezen dat het lange wachten niks heeft opgeleverd.

Of de productie van de nieuwe Mondeo dan naar Roemenië of Rusland zal verhuizen, wie zal het zeggen? Van Ford-topman Stephen Odell verwacht sowieso niemand een eerlijk antwoord. Dat hij wordt genoemd om straks de grote baas van Ford in Amerika te worden, roept vragen op over de moraliteit aan de top van een van de grootste bedrijven ter wereld.

Urbain Vandormael

Onze partners