Nieuwe Range Rover lichter en met hybride

De nieuwe generatie van de Range Rover behoudt zijn iconische look, maar verloor flink wat kilo’s en werd heel wat zuiniger, onder meer dankzij een dieselhybride.

De Engelsen weten natuurlijk ook dat hun concept onder druk staat in tijden waarin ‘downsizing’ het kernbegrip in de autowereld is. Het makkelijkste zou zijn de overgedimensioneerde Range Rover een stille dood te laten sterven en alles te zetten op de compactere Evoque, die toch al bijzonder goed in de smaak valt. Dat gebeurt dus niet, want de legendarische luxueuze SUV werd nog eens flink onder handen genomen, zodat hij met heel wat nieuwe technologie aan boord weer enkele jaren goed voor de dienst is. Dankzij een nieuw lichtgewicht aluminium chassis verloor de Range maar eventjes 420 kg! Een cruciale ingreep, want minder kilo’s meesleuren levert uiteraard meteen een lager verbruik op. Daarbovenop kreeg de SUV ook nog bescheidenere motoren met in een eerste fase een zescilinder turbodiesel, die in 2013 het gezelschap zal krijgen een dieselhybride. Daarmee zal de CO2-uitstoot nog verder dalen tot een opmerkelijke 169 g/km! Deze hybride Range combineert een aangepaste versie van de TDV6 met een elektromotor en behoudt ook nog steeds zijn gekende offroadcapaciteiten. Daarvoor werden ook het Terrain Response 4×4-systeem en de adaptieve luchtvering verder ontwikkeld, zodat de SUV zich zowel op als naast het asfalt prima uit de slag blijft trekken, zonder aan rijcomfort in te boeten. De nieuwe Range Rover wordt deze maand op het salon van Parijs aan het publiek voorgesteld en is al meteen te koop vanaf 90.700 euro. (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content