Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

25/08/15 om 09:54 - Bijgewerkt om 09:53

Nieuwe Opel Astra focust op mobiele connectiviteit

Nog voor straks het doek wordt gehaald van de nieuwe Opel Astra vestigt de Duitse constructeur onze aandacht op het ruime aanbod aan connectiviteitsmogelijkheden. Vooral jonge en trendgevoelige consumenten hebben hier oor en oog voor. Wie niet mee is, heeft een probleem.

Nieuwe Opel Astra focust op mobiele connectiviteit

© /

Opel is hier al meermaals de revue gepasseerd, afwisselend met goed en slecht nieuws. Vier jaar geleden leek het Duitse dochterbedrijf van General Motors ten dode opgeschreven, sinds vorig jaar schijnt er opnieuw licht op het einde van de tunnel. Een ingrijpende herstructurering van de productie en een grondige herschikking van de portfolio werpen hun eerste vruchten af. Efficiënt en goedkoop produceren heeft ertoe geleid dat het operationele verlies fors is gedaald terwijl de verkoop opnieuw in de lift zit. Vooral jonge en trendgevoelige klanten keren hun Aziatisch of Frans merk de rug toe ten voordele van het Duitse Opel. Adam, Corsa en Mokka liggen goed in de markt en ook nieuwkomer Karl lijkt in de smaak te vallen. Dat heeft Opel-topman Karl-Thomas Neumann geïnspireerd tot een ambitieuze target van 8 procent marktaandeel en een EBIT-winstmarge van 5 procent tegen ten laatste 2022. Of hij in zijn opzet zal slagen, hangt in belangrijke mate af van het succes van de nieuwe Astra die midden september zijn debuut maakt op de Internationale AutoAusstellung (IAA) in Frankfurt.

Converseren met mensen in plaats van te praten tegen machines

Delen

Nieuwe Opel Astra focust op mobiele connectiviteit

Sinds maanden circuleren beelden van de nieuwkomer. Zijn grootste concurrent wordt de VW Golf, niet alleen de meest verkochte maar ongetwijfeld ook dé beste compacte middenklasser op de markt met in zijn spoor gelijkaardige modellen bij zowat alle volumemerken. Off the record toont de Opel-directie zich opgetogen over de prestaties en rijkwaliteiten van de nieuwkomer die dicht in de buurt komen van de VW Golf, dé maatstaf in dit segment. Eigen kind, schoon kind... wie had anders verwacht. Wat hun positieve indrukken en commentaren waard zijn, zal blijken als de nieuwkomer eind september beschikbaar is voor vergelijkende tests. De concurrentie in dit marktsegment is groot én ongenadig. De Franse volumemerken Citroën, Peugeot en Renault staan hier traditioneel sterk maar dat geldt intussen ook voor Seat, Skoda en de Zuid-Koreaanse combinatie Hyundai/Kia.

De nieuwe Opel Astra staat voor een aartsmoeilijke opdracht, zoveel is zeker. Vandaar dat de Opel-persdienst geen kans onbenut laat om aandacht te vragen voor de particulariteiten van het nieuwe model. Zo introduceert OnStar de nieuwste wifi-technologie in de autowereld met een zeer omvangrijk dienstenaanbod zoals reddingsdiensten, pechhulp en afstandsbediening via de myOpel OnStar app. Uitgangspunt is dat abonnees met echte mensen geconnecteerd zijn, niet met machines of mailboxen met meerkeuzeopties die in een noodsituatie meer frustraties opwekken dan dat ze een oplossing of houvast bieden. "Druk een, druk twee, druk drie"... ik kan die boodschap niet meer horen! De OnStar-consulenten bevinden zich in het Opel Contact Center in het Engelse Luton, ze zijn meertalig - ja zelfs Nederlandstalig - en 24 uur op 24 bereikbaar én behulpzaam.

Nieuwe Opel Astra focust op mobiele connectiviteit

© /

Baanbrekende technologie voor breed publiek toegankelijk maken

OnStar is midden de jaren negentig in de Verenigde Staten ontwikkeld, intussen is het ook in China marktleider en heeft nu Europa in het vizier genomen. Neumann: "Met OnStar stelt Opel een baanbrekende innovatie op het vlak van connectiviteit ter beschikking van een breed publiek. Het systeem maakt autorijden zowel comfortabeler als veiliger, de directe dialoog met onze klanten zal een sterkere band met het merk smeden."

OnStar verandert de Astra in een wifi-hotspot. Tot zeven toestellen kunnen op het netwerk van de auto worden aangesloten. De ingebouwde 4G/LTE-structuur is specifiek ontworpen voor gebruik in het voertuig: het is ingebouwd in het elektrische systeem van de auto, een externe antenne garandeert een stabiele internetverbinding en maximale connectiviteit. Het OnStar-systeem is voorzien van een onafhankelijke, ingebouwde simkaart. De enige zichtbare voorziening in de auto is een module met drie knoppen in de buurt van de binnenspiegel. De blauwe serviceknop geeft toegang tot comfortdiensten en verbindt je met een consulent die de gevraagde informatie rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de auto stuurt. Met de rode SOS-knop kan je om hulp vragen; ben je daartoe niet (meer) in staat na een ongeval schiet OnStar zelf in actie. Een consulent zal contact opnemen met de bestuurder, antwoordt die niet dan zal de medewerker de hulpdiensten verwittigen en hen naar de plaats van het voertuig sturen. Met de derde (privacy)knop kan de abonnee de positie van zijn voertuig afschermen en onzichtbaar maken voor het systeem. Met name in Europa hecht men veel belang aan het privacygegeven, in de VS en China maakt de consument daar geen punt van. De abonnee kan via zijn smartphone en het systeem ook beletten dat de motor van zijn wagen wordt gestart wanneer die is gestolen, verder kan hij van op afstand de auto vergrendelen of ontgrendelen of de banden- of oliedruk controleren. Belangrijke bijkomstigheid: het volledige OnStar-dienstenpakket is gratis verkrijgbaar tijdens de eerste 12 maanden na registratie.

Nieuwe Opel Astra focust op mobiele connectiviteit

© /

Smartphone-integratie via Android Auto en Aplle Carplay

Omdat smartphones een dagelijkse gebruiksvoorwerp zijn geworden, wordt de nieuwe Astra uitgerust met de R 4.0 IntelliLink en Navi 900 IntelliLink die probleemloos integreren met de smartphonefunctionaliteiten en die navigatie via Apple Maps en Google Maps faciliteren. Elk systeem is gebaseerd op de apps waarop smartphonegebruikers het vaakst een beroep doen. Apple CarPlay brengt de iPhone-apps op een eenvoudige manier naar het scherm van de auto. Zo worden telefoneren, berichten verzenden en ontvangen of muziek beluisteren aan het stuur rechtstreeks mogelijk via het aanraakscherm of met de stem via Siri. Android Auto is opgebouwd rond Google Maps, Google Now en de mogelijkheid om met Google te praten. De infotainmentfuncties worden bediend via een 8 inch aanraakscherm op de middenconsole, via de afstandsbediening aan het stuurwiel of via stembediening. De belangrijkste informatie wordt geprojecteerd op een klein kleurenscherm tussen de snelheidsmeter en toerenteller, dit om het risico op afleiding te minimaliseren. Smartphones kunnen moeiteloos verbonden worden met de wifi-hotspot van de auto wat extra voordelen oplevert voor smartphone-integratie zoals verkeer in real-time of de nieuwste kaartupdates. Omdat de kaartgegevens worden opgeslagen op een server in plaats van op je telefoon, wordt niet geraakt aan de opslagruimte van het toestel.

Van het goede te veel?

Of we het graag hebben of niet, auto's worden rijdende smartphones. Maar daarin schuilt een groot gevaar. Herinner je een recent voorval waarbij hackers eerst de airco, dan de radio en uiteindelijk de motor van de Jeep Cherokee van IT-specialist Andy Greenberg van op afstand manipuleerden. Intussen weten we dat het geen alleenstaand betreft en dat gespecialiseerde hackers in staat zijn om bepaalde functies van de auto online over te nemen en uit te schakelen. De sector heeft dat risico blijkbaar onderschat en geeft toe dat een optimale beveiliging onmogelijk is. Opel laat weten dat het infotainmentsysteem met de ingebouwde telefoon van de nieuwe Astra strikt gescheiden is van het systeem dat de motor en remmen aanstuurt, waardoor het theoretisch gezien onmogelijk is om die functies van op afstand te manipuleren. Waarvan akte. Het OnStar-verhaal klinkt hoe dan ook veelbelovend en Opel koestert terecht hoge verwachtingen.

Lees meer over:

Onze partners