Nieuwe Nissan Leaf, de details

Nissan geeft de details vrij over haar nieuwe Leaf. Deze tweede generatie van Nissans populaire elektrische wagen ondergaat flink wat verbeteringen. De constructeur luisterde duidelijk naar de grieven van de klanten en de gebruikers van het eerste uur.

Om te beginnen werd het werkelijke rijbereik verbeterd. De compacte Nissan haalt voortaan 199 km met één batterijlading. Om dit te realiseren verfijnde men de elektronica aan boord en maakt men vooral efficiënter gebruik van de energie die men terug wint bij het remmen. Maar er komen ook intelligente aanpassingen. De verwarming gebeurt niet langer met een elektrische weerstand. Omdat de auto toch met een airco is uitgerust, gebruikt men dezelfde hardware als warmtepomp. Zo kan men met een derde van de energie de stuurhut warm stoken. Uiterlijk zijn de verschillen klein want een geoefend oog ziet enkel vernieuwing aan het radiatorrooster waar men vooral de aerodynamica wilde verbeteren. De Leaf krijgt (optioneel) ook een snellere ingebouwde lader die aan 6,6 kW kan laden en de laadtijd halveert. Via een aansluitpunt van 32 Ampere kan je thuis de wagen in vier uur opladen en met deze technologie wordt een elektrische auto voor heel wat mensen veel ruimer inzetbaar. Tot slot zet de Leaf ook 50 kg minder op de weegschaal, wat ook iets betere prestaties oplevert. De oefening tot 100 km/u lukt in 11,5 seconden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content