Urbain Vandormael

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Onder de Japanse merken is Mazda een kleine constructeur die er met relatief beperkte middelen in slaagt om wereldwijd een toonaangevende rol te spelen met baanbrekende technologische toepassingen. Ook in ons land gaat het Mazda voor de wind met een stijging van de verkoop met 30 procent.

De geschiedenis van Mazda gaat terug tot 1920. Jujiro Matsuda start in Hiroshima met de productie van machineonderdelen als een generale repetitie voor de bouw van motorfietsen en personenauto’s. In 1931 is het zover en presenteert hij een lichte driewielerbestelwagen met een luchtgekoelde 1-cilindermotor onder de merknaam Mazda. Die verwijst naar Ahura Mazda, de hoogste god van het zoroastrisme.

Atoombom legt Hiroshima in as

Mazda blijft in positieve zin verrassen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceert Mazda tanks en kanonnen, op bevel van de keizer. Op 6 augustus 1945 dropt een Amerikaanse bommenwerper een atoombom op Hiroshima die de stad in as legt en tienduizenden inwoners het leven kost. De heropbouw van de Mazda-fabriek neemt jaren in beslag, in 1960 lanceert Mazda de R360 Coupé, een compacte 2-deurs die twee jaar later het gezelschap krijgt van een 4-deursmodel met een watergekoelde motor. Beide modellen zijn een schot in de roos, na amper vier jaar zijn al meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. In 1967 stunt Mazda met een rotatiemotor, een verbrandingsmotor met een stilstaande krukas, zonder cilinders en zuigers. De rotatiemotor is compacter, lichter en in principe ook bedrijfszekerder dan conventionele verbrandingsmotoren. Maar de realiteit is anders waardoor de sportieve RX-7 en RX-8 niet het verhoopte succes kennen. Mazda geeft de moed echter niet op en blijft investeren in de ontwikkeling van de rotatiemotor.

Ingenieurs hebben laatste woord

Volgens woordvoerder Peter Gemoets bewijst dit voorbeeld het geloof in eigen kunnen van het Mazda-management. ‘Bij Mazda hebben de ingenieurs altijd het laatste woord! Om de efficiëntie te verhogen en het brandstofverbruik en CO2-uitstoot te verlagen, opteerden zij voor een verhoging van de compressieverhouding van de SKYACTIV-motoren wat resulteerde in 15 procent meer koppel en een verlaging van het brandstofverbruik en CO2- en NOx-uitstoot met 15 procent. Al onze concurrenten gingen een andere weg en kozen ervoor om de cilinderinhoud te verkleinen en het verlies aan vermogen en koppel te compenseren door beroep te doen op turbo’s en compressors – ten koste van het koppel en rijplezier.’

Ook de automatische 6-trapsversnellingsbak kadert in de SKYACTIV-filosofie. Hij combineert de voordelen van continue variabele transmissies (CVT), versnellingsbakken met dubbele koppelingen en gewone automatische versnellingsbakken en levert een verbruikswinst op van 5 à 7 procent.

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen
© GF

Onder het motto ‘lichter, sterker en veiliger’ ontwierpen de Mazda-ingenieurs een onderstel dat gebruikmaakt van staal met hoge treksterkte, wat resulteert in een gewichtsbesparing van 8 procent. Daarnaast verhoogt de SKYACTIV-Body de passieve veiligheid en rijdynamiek.

Up-to-date op alle vlakken

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen
© GF

De nieuwe Mazda-modellen rijden niet alleen vlot en veilig, ze zijn ook milieuvriendelijk door hun laag verbruik en lage CO2- en NOx-uitstoot.

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen
© GF

Qua uitrusting, afwerking en comfort staan ze bijna op hetzelfde niveau als de Duitse constructeurs; in vergelijking met de Franse en Aziatische merken bieden ze meer waar voor hun geld dankzij een impressionant aanbod van de modernste assistentie-, entertainment- en connectiviteitssystemen: Internetverbinding, Facebook, Twitter, tienduizend radiostations met cloud-based content, gepersonaliseerde lokale diensten en eigen auto-apps, het kan allemaal.

Streling voor het oog

Al die systemen kunnen geïmplementeerd worden op de CX 3, een compacte SUV op basis van de Mazda 2. De nieuwkomer uit Hiroshima behoort tot de sierlijkste compacte SUV’s op de markt en is verkrijgbaar met voor- én vierwielaandrijving. Zijn silhouet refereert aan het dynamische verschijningsbeeld van de nieuwe generatie Mazda-modellen dat naam heeft gemaakt als KODO-design en de ene designprijs na de andere binnenrijft.

Binnenin gaat het er minder ruim aan toe dan je op het eerste zicht zou verwachten. Voor uit de kluiten gewassen tieners ontpopt de achterbank zich al snel tot een strafbank, een indruk die in de hand wordt gewerkt door de smalle deur- en vensteropeningen achteraan. Als bestuurder heb je daar geen last van en profiteer je van de voorbeeldige positionering van de versnellingspook en bedieningsknoppen, alles binnen hand- en zichtbereik.

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen
© GF

Op het optionele head-up display kan de bestuurder realtime rijgegevens aflezen, zonder zijn aandacht van de weg te moeten afwenden. Al is de afleesbaarheid van de info voor verbetering vatbaar, dat bewijzen gelijkaardige systemen bij de Duitse merken. Ook de handgeschakelde versnellingsbak vormt een bron van lichte ergernis. Daarmee heb ik zowat alle pijnpunten aangehaald en is het tijd voor woorden van lof over de uitstekende prestaties van de 1.5 SKYACTIV-D (105 pk) met een koppel van 270 Nm, over het sportieve en toch comfortabele rijgedrag en over het onovertroffen aanbod aan rijhulp- en connectiviteitssystemen.

Door de hoge zit heb je ook een beter overzicht over het verkeer waardoor je meer ontspannen gaat rijden. Een hele serie rijhulpsystemen (Radar Cruise Control, Distance Recognition Support System, Forward Obstruction Warning, Smart Brake Support, Smart City Brake Support, Blind Spot Monitoring en Lane Departure Warning System) waarschuwt de bestuurder bovendien voor nakend onheil van alle kanten, houdt een veilige afstand tot de voorligger en activeert indien nodig het noodremsysteem.

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen
© GF

Autonoom rijden doet de CX 3 niet, maar hij draagt wel bij aan een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers – fietsers, voetgangers en spelende kinderen inbegrepen. De CX 3 is beschikbaar met een 2.0 SKYACTIV-G benzinemotor met twee vermogensversies en een 1.5 SKYACTIV-D dieselmotor, al dan niet in combinatie met een voortreffelijke zestrapsautomaat (1.500 euro) of vierwielaandrijving. De goedkoopste Mazda CX 3 kost 17.990 euro, de duurste 27.690 euro.

Tomorrowland

Dankzij een reeks nieuwe modellen – denk aan de Mazda 3 en Mazda 2 – boomt de Mazda-verkoop in ons land als nooit tevoren en dat in een stagnerende markt. Woordvoerder Peter Gemoets heeft het over een stijging met 30 procent. “Mazda zit op een wolk en plukt de vruchten van het pionierswerk van zijn ingenieurs en de moed en creatieve inbreng van zijn designers. Mazda is een relatief klein automerk met beperkte middelen maar slaagt erin maximaal gebruik te maken van zijn mogelijkheden. Wij verkopen niet alleen meer auto’s maar doen ook goede zaken. Het is dus niet zo dat wij omzet genereren door aan dumpingprijzen te verkopen. Voor dit jaar ligt de target voor België op 6.500 stuks, of een verhoging met 30 procent ten opzichte van vorig jaar.”

Ook op het vlak van marketing en sponsering gaat Mazda eigen wegen. Peter Gemoets: “Als kleine speler op de markt beschikken wij niet over de reclamebudgetten van de grote volumemerken. Daarom hebben we gezocht naar samenwerkingsverbanden die een grote naambekendheid generen. Zo sponsort Mazda initiatieven in de mode- en kunstwereld en is Mazda bijvoorbeeld present op Tomorrowland, omdat het profiel van de bezoekers van dit muzikaal event opvallende gelijkenissen vertoont met het Mazda-doelpubliek van de Mazda2. Voor de Belgische markt lanceren we trouwens een beperkte Tomorrowland-serie.”

Nieuwe CX-3: Mazda blijft in positieve zin verrassen
© GF

85 procent van de Europese Mazda-verkoop komt Europa binnen via de havens van Antwerpen en Zeebrugge, wat de Belgische schatkist 60 miljoen euro extra inkomsten oplevert. De administratieve en commerciële diensten alsook het Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum van Mazda Europe zijn gevestigd in Duitsland, het logistieke gebeuren wordt gecoördineerd vanuit Willebroek waar zo’n 400 medewerkers zijn tewerkgesteld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content