Nieuwe Cadillac in werelprimeur

16/11/11 om 11:56 - Bijgewerkt om 11:56

Cadillac heeft net zijn nieuwe topmodel, de XTS, voorgesteld op het autosalon van Los Angelos. Met deze XTS wil Cadillac vooral van repliek zijn op de Mercedes S-Klasse, de Audi A6 en A8 en de Jaguar XJ.

Nieuwe Cadillac in werelprimeur

Bij de XTS zijn verschillende typische stijlkenmerken van Cadillac terug te vinden, zoals de vormgeving van de opstaande koplampen, het koelrooster en de achterlichten. Er is met andere woorden een grote herkenbaarheid. Wel vernieuwend is de uitgesproken coupélijn, maar het meest indrukwekkend is nog de technologie die in deze XTS steekt. Zo is er het CUE (Cadillac User Experience). Het is de gebruikersinterface die geheel naar eigen wens kan worden geconfigureerd. Door zijn multifunctionele capaciteit vermindert het CUE op een drastische manier het aantal bedieningsknoppen. Het hart van CUE is het standaard acht inch scherm in de middenconsole, het vak onder het scherm en de bediening op het stuurwiel. CUE is voorzien van diverse primeurs, waaronder een aanraakscherm met 'proximity sensing' (dat ziet wanneer een hand in de buurt van het scherm komt en daar op reageert), herkenning van interactieve handbewegingen en natuurlijke stemherkenning. Verder is de XTS voorzien van een indrukwekkend aantal rijhulpmiddelen zoals onder meer rijstrookbewaking en actieve cruise control aangevuld met botspreventie. Cadillac staat voor comfort en het is dan ook geen toeval dat veel aandacht werd besteed aan de ophanging. Achteraan is een pneumatische vering gemonteerd en elk van de vier wielen is gelinkt aan een automatisch en actief dempingsysteem dat samen met toeleveringsbedrijf Delphi werd ontwikkeld. Het systeem heet 'Magnetic Ride Control' en vervangt de conventionele schokdempers met een mechanische klep door elektronisch gestuurde dempers gevuld met een magnetische vloeistof waarin hele kleine ijzerdeeltjes zweven. Door een magneet in te schakelen worden de ijzerdeeltjes vrijwel direct opgelijnd waardoor ze dempingweerstand genereren. Onder de motorkap van de XTS steekt een 3,6 liter V6-benzinemotor met 305 pk. De transmissie bestaat uit een automaat met zes overbrengingen en standaard vierwielaandrijving. (Belga) (TDMS)

Onze partners