Nieuwe biobrandstof bij Mercedes

Het lijkt een droom om ooit alle auto’s te laten rijden op hernieuwbare brandstoffen. Mercedes-Benz gelooft in die droom en werkt nauw samen met Clairant en Haltermann, tee bedrijven die gespecialiseerd zijn in chemicaliën om bio-ethanol van de tweede gen

Bij dit pilootproject worden de tanks gevuld met een nieuwe biobrandstof “sunliquid 20“, een brandstof die voor 20 % uit ethanol bestaat. Het bijzondere aan dit goedje is dat het uit afval van landbouwproducten wordt vervaardigd. Gedurende de volgende 12 maanden zal een testvloot van Mercedes-voertuigen met deze brandstof rijden. Er wordt een speciaal tankstation geïnstalleerd op de site van Stuttgart-Untertürkheim. Deze brandstof heeft een octaangehalte van meer dan 100 RON, wat een hoog rendement garandeert. De ethanol is op basis van cellulose is een biobrandstof van de tweede generatie die vervaardigd wordt uit afvalproducten van graan en stro. Op deze manier komt de productie van voeding niet in het gedrang en ook de voerproductie voor dieren blijft onaangeroerd. Vergeleken met fossiele brandstoffen is de CO2-emissie aanzienlijk lager. Vandaag blijven heel wat van dergelijke afvalproducten in Duitsland maar ook op wereldschaal onbenut. Volgens Mercedes kan men tegen 2020 met deze cellulose ethanol ongeveer een kwart van de Europese brandstofvraag realiseren. Omdat het product voor 20 % uit ethanol bestaat kan het al worden gebruikt voor de meest recente Mercedes-benzinemodellen met de BlueDirect-technologie. (Belga)

Partner Content