Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

02/10/12 om 08:46 - Bijgewerkt om 08:46

Niet iedereen zal overleven

Door de implosie van de autoverkoop in Europa raken almaar meer constructeurs in financiële moeilijkheden. In een poging de verliezen terug te dringen, worden noodscenario's bovengehaald. De Franse en Italiaanse autobouwers roepen de hulp in van hun regering.

Niet iedereen zal overleven

'Als de overheid niet snel maatregelen neemt om de competitiviteit van de Franse industrie te verhogen, dan dreigt een kaalslag in de Franse autonijverheid.' Aldus de noodkreet van Philippe Varin en Carlos Ghosn, respectievelijk topman van Peugeot/Citroën en Renault bij de opening van de Mondial de l'Automobile eind vorige week in Parijs. In een commentaar voorspelde Le Monde dat 'niet iedereen zal overleven!'

Het management heeft verkeerde strategische keuzes gemaakt Door de ineenstorting van de autoverkoop in Zuid-Europa draaien de Franse autofabrieken op hooguit 60 procent van hun capaciteit, met rampzalige gevolgen voor de rendabiliteit. Volgens topman Philippe Varin verliest Peugeot/Citroën 200 miljoen euro per maand en dat ondanks een hele reeks besparingsmaatregelen en een tijdelijke productiestop. Zonder een verlaging van de arbeidskost met 5 à 10 procent, ziet hij zich verplicht om - op korte termijn - meerdere fabrieken te sluiten. Hij dringt ook aan op een aanpassing van het systeem van tijdelijke werkloosheid.

Dat het zover is kunnen komen, heeft ook te maken met (verkeerde) strategische keuzes van zijn voorgangers. Peugeot/Citroën is de voorbije decennia blijven focussen op de Europese markt en heeft te weinig geïnvesteerd in een verbreding van zijn afzetgebied én van zijn gamma. De groep PSA (Peugeot/Citroën) betaalt daar nu de rekening voor. In Europa wordt geen geld meer verdiend en buiten Europa staat de groep PSA nergens. Varin zegt werk te willen maken van een doorbraak op de Aziatische markten - met kwalitatief hoogstaande producten. Maar het is nog maar de vraag of hij daarin zal slagen. En op welke termijn? De nieuwe DS-lijn van Citroën lost vooralsnog de hoge verwachtingen niet in, en een opvolger van de legendarische 2 CV komt er ten vroegste over twee jaar. Met de dag wordt het duidelijker dat Peugeot/Citroën een hoogst onzekere toekomst tegemoet gaat. Misschien reikt GM opnieuw een helpende hand, nadat de Amerikaanse autobouwer eerder dit jaar al een participatie heeft genomen in het kapitaal van de groep PSA?

Renault heeft zwaar geïnvesteerd in accu-technologie

Renault blijft voorlopig uit de rode cijfers. De Franse autobouwer heeft een sterke partner aan het Japanse Nissan en profiteert van de goede resultaten van Dacia. Renault is ook sterk vertegenwoordigd op de snel groeiende Russische markt. Niettemin maakt topman Carlos Ghosn zich zorgen over de toekomst. De lage benuttingsgraad van zijn Franse fabrieken en hoge arbeidskosten wegen zwaar op de rendabiliteit. Bovendien heeft Renault de voorbije jaren enorm veel geïnvesteerd in accu-technologie; met de Zoe verschijnt straks het vierde elektrisch aangedreven model op de markt, maar de verkoop van elektrische auto's loopt hier voor geen meter. De Renault-topman heeft vijf jaar geleden bewust gekozen om niet te investeren in hybridetechnologie en hij heeft daarmee een groot risico genomen. Hij hoopt nog altijd op een krachtig signaal van de Europese Commissie en nationale regeringen dat het gebruik van elektrische auto's moet stimuleren. Blijven die extra stimuli uit, en daar ziet het er momenteel naar uit, dan heeft Carlos Ghosn een majeur probleem.

Verkoop van Alfa Romeo is niet langer een optie
Is de situatie van de Franse merken ronduit verontrustend, dan geldt dat zeker en vast ook voor Fiat. Vorige week nog is Fiat-baas Sergio Marchionne op de koffie geweest bij premier Mario Monti, om toelichting te geven bij dramatische evolutie op de Europese automarkt én bij de precaire financiële situatie van zijn groep. Volgens de Fiat-topman is de sluiting van minstens één fabriek onafwendbaar. De verkoop van Alfa Romeo is naar verluidt niet langer een optie - bij gebrek aan een kandidaat-koper, zo is te horen. Meester-strateeg Marchionne is al enkele keren door het oog van de naald gekropen en dat lijkt nu opnieuw het geval. Fiat blijft voorlopig overeind door de wonderbaarlijke wederopstanding van Chrysler in de VS én door het succes van de Fiat 500 in Europa. Om te besparen, heeft hij onlangs beslist om de ontwikkeling van nieuwe modellen on hold te zetten. Marchionne: 'Waarom nieuwe auto's ontwikkelen, als er toch geen vraag is?' De Fiat-topman neemt daarmee een groot risico. Op een moment dat de Duitse en Aziatische merken vele miljarden investeren in onderzoek en ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen en moduleerbare platformen, zet hij zijn ingenieurs en designers zonder werk en organiseert hij een kaalslag onder zijn dealers. Van de bejubelde redder in nood blijft enkel nog een schim over. Die van een doodgraver. Zou de voorspelling van Le Monde dan toch bewaarheid worden?

Urbain Vandormael

Onze partners