Motoren op het Salon van Brussel

Meer dan ooit zijn de gemotoriseerde tweewielers de ideale oplossing voor de verkeersellende. Een kleine selectie van de nieuwtjes van 2015 is te zien in de Paleizen 1 en 3.

Het is een vaste afspraak voor de Belgische motards: na de internationale salons van Keulen (Intermot) en vervolgens Milaan (Eicma), worden alle nieuwe motoren en maxiscooters van 2015 (een 30-tal) verzameld in Brussel onder het dak van de Paleizen 1 en 3. Een belangrijke portie van dat nieuws wordt opgeëist door de nieuwe trails, de zogeheten hoogpoters met hun Dakar-look die heel populair blijven. Ook dit segment volgt de tendens en wint dus aan sportiviteit.

BMW onthult zijn S 1000 XR, die wordt aangedreven door een 160 pk sterke 1.000cc en perfect dienst kan doen voor dagelijks gebruik, terwijl hij zich evengoed uit de slag trekt op een circuit. Hij wordt een directe concurrent van de nieuwe Ducati Multistrada 1200 DVT met zijn V-twin 1200cc met variabele kleppensturing goed voor 150 pk.

We blijven nog even in Europa in de Alpen met KTM, de Oostenrijkse constructeur die nog steeds echte trails produceert, die niet terugdeinzen voor een hoopje zand of grind, zoals zijn belangrijkste nieuwe modellen: de 1290 Super Adventure met 160 pk en, voor de iets gezapigere motorrijders, de 1050 Adventure die met zijn 95 pk en het gunstigere prijskaartje op elk vlak toegankelijker is.

Aan Engelse kant laat Triumph de Tiger 800 verder evolueren. Deze trail met zijn 800cc driecilinder komt er in twee versies: de XR houdt meer van het asfalt, terwijl de XC liever het avontuur ernaast opzoekt.

Kortom, stevige concurrentie voor de Japanse merken die zich echter niet laten afschrikken. Honda friste de VFR 800 X Crossrunner op, die vooral opvalt met zijn motorconcept: een V4 van 800cc. Suzuki speelt dan weer in op een uitstekende prijs-kwaliteit met de nieuwe “XT“-versie (andere look, spaakvelgen) van de V-Strom 650. Een eenvoudige machine aangedreven door een zeer overtuigende V-twin 650cc voor minder dan 8.000€. Dat moet zeker een schot in de roos worden. Ook al is het hypersportsegment minder populair, toch blijven sommige constructeurs erin geloven, vaak enkel voor het merkimago.

Ducati lanceert de 1299 Panigale, zonder twijfel de mooiste sportmachine ter wereld met zijn 205 pk V-Twin 1285cc voor 190 kg.

Maar dit jaar is de vedette zonder twijfel de Kawasaki H2, een technologiemonster met een 1.000cc met compressor die de kaap van 200 pk en zelfs 300 pk doorbreekt in de H2R-versie. Krankzinnig!

Yamaha lanceert een nieuwe generatie van de R1,nog een motor van 200 pk. De adrenalinejunks zullen erop kicken.

Maxiscooters

Het is onmogelijk over het Salon van Brussel te spreken zonder de maxiscooters te vernoemen, want dit segment verleidt meer en meer pendelaars. Honda springt in het oog met de nieuwe Forza 125, een sportieve GT met 15 pk, perfect geschikt voor gebruik in de periferie. Bovendien heeft hij een erg geslaagde moderne, premium look.

Het Taiwanese Kymco scoort ook met de nieuwe Kymco GT et Downtown, die zich net als de Honda situeren tussen GT en sportief. De strijd zal hevig zijn!

Verder evolueert de koning van de scooters, de Yamaha TMAX, met een upsidedown voorvork, radiale remklauwen, led-verlichting en enkele stijlaanpassingen om de wind in de zeilen te houden.

Daarnaast zijn er nog tal van andere nieuwtjes in Brussel te bekijken. Daaronder verdient zeker het fameuze prototype Harley-Davidson Live Wire de aandacht. Het om een 100% elektrische fiets die van 0 tot 100 km/u sprint in 4 seconden! Een echte verrassing van het merk uit Milwaukee dat normaal zweert bij grote V-twins. Geniet van uw bezoek. (Belga)

Partner Content