Minder verzekeringsclaims dankzij autonoom remsysteem

Veiligheidsexperten van het Britse Thatcham Research Centre loven de resultaten die Volkswagen boekt sinds het autonoom remsysteem en de bijhorende actieve snelheidsregelaar bij de standaarduitrusting van de actuele VW Golf en de jongste VW Passat werden

Uit cijfers blijkt dat het aantal keer dat een verzekering moet tussenkomen voor persoonlijke letsels maar liefst 45 procent lager ligt dan bij voertuigen die niet over deze technologie beschikken. Bij de VW Golf bestaat het systeem uit een radar die het verkeer voor de wagen monitort. Bij een snelheid beneden de 30 km/u kan de wagen autonoom stoppen. Bij hogere snelheden zal het systeem de bestuurder eerst waarschuwen met visuele en auditieve signalen zodat hij kan reageren. Indien de bestuurder niet hard genoeg remt, zal het systeem extra remdruk opbouwen om een ongeval te voorkomen. Mocht de bestuurder totaal niet reageren, zal het systeem pas in extremis tussenbeide komen. Als een ongeval onvermijdelijk is, zal het systeem alsnog remmen om de impactsnelheid te verkleinen en vooral de fysieke gevolgen (lees : letsels bij de betrokkenen) te beperken. Volkswagen standaardiseerde deze technologie in 2013 bij de lancering van de huidige Golf en deed dat vorig jaar ook bij de introductie van de nieuwe VW Passat. In de rand geven we nog even mee dat een gelijkaardige technologie ook voor vrachtwagens bestaat. Een noodremsysteem dat kopstaartaanrijdingen bij vrachtwagens automatisch voorkomt, werd ruim tien jaar geleden door Mercedes op de markt gebracht. Blijkbaar moet dergelijke technologie zoals bij VW tot de standaarduitrusting behoren, wil het meetbare resultaten opleveren. (Belga)

Partner Content