‘Met de Discovery kan je alle kanten op’

© /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Land Rover heeft in de jaren zestig en zeventig het pad geëffend voor de doorbraak van het fenomeen SUV in de jaren tweeduizend. De pionier heeft vervolgens slim en efficiënt ingespeeld op de wensen van de klant, zonderde authenticiteit van het merk te verloochenen of toegevingen te doen op het vlak van de kwaliteit van zijn modellen. De nieuwe Discovery levert daar het zoveelste bewijs van.

Het einde van de Tweede Wereldoorlog kwam geen dag te vroeg voor de broers Spencer en Maurice Wilks. Eindelijk kon het ondernemende duo werk maken van een Engelse versie van de immens populaire Amerikaanse legerjeep. In 1948 reed de eerste Defender van de band in de gloednieuwe fabriek van Solihull, zijn verschijning sloeg de autowereld met verstomming. De hoekige nieuwkomer was eenvoudig van concept, gebruiks- en onderhoudsvriendelijk én uitzonderlijk goed onderweg in onherbergzaam gebied en daarom, vanaf dag één, de trouwe metgezel en toeverlaat van expeditieleiders en avonturiers, van Alaska tot Patagonië. Dichter bij huis viel hij in de smaak bij kasteelheren, jagers, paardenfokkers en tuinbouwers, door zijn allroundcapaciteiten en enorm grote trekkracht.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vernieuwen zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit van het merk

Met de Discovery kan je alle kanten op

Op één been kan je niet staan en dus breide Land Rover een vervolg aan de successtory en introduceerde nieuwe modellen die uiteenlopende doelgroepen aanspraken: Range Rover en Range Rover Sport, Discovery, Freelander en Evoque. Brand Director Jan Vroemans heeft de transformatie vanop de eerste rij meegemaakt én was in 2008 een bevoorrechte getuige van de overname van de merkengroep Land Rover Jaguar door de Indiase staalmagnaat Ratan Tata.

'Met de Discovery kan je alle kanten op'

“Land Rover heeft een pioniersrol vervuld. Onze ingenieurs hebben het systeem van vierwielaandrijving constant verbeterd en geperfectioneerd. Ze zijn er bovendien in geslaagd om van een puur utilitair voertuig een luxe- en lifestyleproduct te maken – zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit van het merk en de terreinkwaliteiten van de verschillende modellen. Op die manier heeft Land Rover zijn klantenkring fors kunnen uitbouwen en zijn marktaandeel vergroten, ondanks de sterke concurrentie van de Duitse en Aziatische merken. Toen Ford onze merkengroep in 2008 in de etalage zette, zijn we met open armen ontvangen door de Indiase autogroep Tata Motors. De eigenaarsfamilie heeft haar vertrouwen uitgesproken in het bestaande management én vers kapitaal ingebracht dat ons in staat stelde om op de ingeslagen weg verder te gaan, waardoor we nu een uitermate positief bilan kunnen voorleggen. Voor het vijfde jaar op rij gaan onze omzet én rendabiliteit de hoogte in, Land Rover groeit en bloeit.”

Verschil in concept en benadering

De concurrenten van Land Rover zijn de omgekeerde weg gegaan.

De concurrenten van Land Rover zijn de omgekeerde weg gegaan. Zij hebben eerst ervaring opgedaan als constructeur van personenwagens vooraleer zij zich op de bouw van terreinwagens hebben toegelegd. Vergelijk je hun modellen met die Land Rover dan stel je een verschil in concept en benadering vast: de nieuwe SUV-modellen van de meeste andere merken zien stoer uit maar ze beschikken veelal niet over vierwielaandrijving en terreincapaciteiten en creëren zo valse verwachtingen. Of zie ik dat verkeerd? Is het de klant alleen maar om de schone schijn te doen en wijkt hij nooit van het rechte pad af? Jan Vroemans: “Ik kan niet voor andere merken spreken. Klanten die een Land Rover kopen doen dat vanuit een bewuste keuze voor een auto die in alle rij- en weersomstandigheden veilig en betrouwbaar is, die comfortabel rijdt en luxueus is uitgerust.”

Discovery moet vele heren dienen

'Met de Discovery kan je alle kanten op'

De nieuwe Discovery die eind september op de Mondial de l’Automobile in Parijs zijn wereldpremière vierde, is daar een sprekend voorbeeld van. De eerste generatie dateert van 1990, toen bedoeld om de leemte op te vullen tussen de rudimentaire Defender en sjieke Range Rover. Zijn concept en positionering waren een schot in de roos, met 1,2 miljoen exemplaren groeide de Discovery uit tot een van de sterkhouders van het merk. Sinds de productie van de Defender is stopgezet, is hij het enige overgebleven werkpaard binnen de grote Land Rover-familie.

De vijfde generatie staat voor een niet te onderschatten uitdaging. De ene keer wordt hij gebruikt als een werkpaard op vier wielen en wordt hij hard op de proef gesteld in vaak zeer ondankbare omstandigheden in moeilijk toegankelijk terrein. Denk aan jagers in het bos, aan ingenieurs en architecten op bouwwerven, aan paardenfokkers onderweg met een trailer met daarin een paar vurige hengsten. Het kan allemaal. Een andere keer dient hij als taxi, om de kinderen naar de school of muziekles te chaufferen, om te gaan inkopen of om te genieten van een avontuurlijk weekendje uit met de familie. De Discovery moet dus vele heren dienen en daarom beschikt hij over een uitgebreid spectrum aan kwaliteiten en mogelijkheden.

'Met de Discovery kan je alle kanten op'

Best of class

Plots begrijp ik waarom Land Rover zichzelf aanprijst als de beste gezins-SUV ter wereld

Het begint al met zeven volwaardige zitplaatsen en drie zetelrijen. Alle zetels kunnen bovendien vanop afstand via de smartphone worden neergeklapt. Een van de vele innovaties die van de Discovery de beste gezins-SUV ter wereld maken, aldus woordvoerster Isabelle Michiels. Zij wijst op de uitgebreide reeks assistentiesystemen en infotainmenttoepassingen, op de hoogwaardige afwerking van het interieur en op de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen. Typisch Land Rover. Dankzij een lichte aluminiumconstructie is deze vijfde generatie bijna een halve ton lichter dan de vorige, wat resulteert in betere prestaties en in een fors lager verbruik en lage CO2-uitstoot van 159 g/km – althans voor de versie met de 2 liter dieselmotor (180 pk). Een interessante nieuwkomer lijkt ons de nieuwe 240 pk sterke viercilinderdieselmotor met een indrukwekkend koppel van 500 Nm, ideaal voor wie geregeld met een zware paardentrailer onderweg is. Met een ongeëvenaard sleepvermogen van 3500 kg zet hij nieuwe maatstaven in dit segment. Dat geldt overigens ook voor het koffervolume van 2500 liter en een reeks slimme opbergvakken verspreid over de hele wagen. De digitale Discovery beschikt ook nog eens over 9 USB-poorten, zes 12 V-laadpunten en een 4G-wifihotspot voor maar liefst 8 toestellen. Plots begrijp ik waarom Land Rover zichzelf aanprijst als de beste gezins-SUV ter wereld. The proof of the pudding is in the eating! En dat kan ten vroegste in de lente, als de Discovery naar het Europese vasteland komt – met of zonder Brexit.

'Met de Discovery kan je alle kanten op'

Land Rover stelt een basisprijs van 51.700 euro in het vooruitzicht. Wat die waard is, zal blijken als we zicht krijgen op de omvang van de basisuitrusting en de prijs van de extra toebehoren. Want die laatste kan voor deze categorie van multifunctionele auto’s snel hoog oplopen, precies omdat ze talrijke interessante mogelijkheden en toepassingen bieden.

Nog een laatste woord over het nieuwe design. Ondanks enkele radicale ingrepen blijft de herkenbaarheid gegarandeerd, de scherpe kanten zijn mooi afgerond waardoor hij de allure van een lifestyleproduct krijgt. Het team van Chief Designer Gerry McGovern heeft van de stoere bink van net geen 5 meter een elegante en sportieve verschijning gemaakt die beter aansluit bij de moderniteit en leefwereld van de 21ste eeuw. Ik verwijs hier naar de waterbestendige Activity Key-polsband die de inzittenden toelaat om hun favoriete sport of hobbyactiviteit te beoefenen, zonder dat zij de zware autosleutel moeten meesleuren. De Advanced Tow Assist is op zijn beurt een ingenieus systeem dat de bestuurder ter hulp snelt tijdens het achteruitrijden met een aanhangwagen of paartentrailer.

De Discovery is leverbaar met vijf eigen benzine- en dieselmotoren met vier en zes cilinders, in combinatie met een moderne 8-trapsautomaat. Voor eerste rijimpressies is het nog te vroeg, de marktintroductie is gepland voor de lente 2017. Pas dan zal blijken of de vijfde generatie van de Discovery in de voetsporen zal treden van de voorgangers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content