Mercedes vergroot productiecapaciteit

Mercedes is bezig met een structurele reorganisatie van haar productiesites. Voor een keer hoeft dat geen slecht nieuws te zijn want met deze reorganisatie wil men klaar zijn voor de toekomst. De Duitse premiumconstructeur heeft zich voorgenomen om in de

Tussen nu en 2020 zal Mercedes maar liefst 12 nieuwe modellen lanceren die tot op heden niet bestaan. Mercedes focust zich vooral op de Duitse productiesites waar auto’s, toebehoren en motoren worden geassembleerd. Dit jaar renoveert men de fabriek van Sindelfingen voor ruim drie biljoen euro, maar ook voor de aanpassingen van Untertürkheim wordt een biljoen euro vrijgemaakt. Verder staan ook Bremen en Rastatt (waar de elektrische B-Klasse van de band rolt) op het to-do-lijstje. In de sites wil men de productiecapaciteit vergroten maar de productie van voertuigen moet meteen ook ecologischer en minder energie-intensief worden. Mercedes voert ook een doorgedreven platformstrategie door in de verschillende sites. De MRA-architectuur (achterwielaandrijving) wordt gebruikt voor de C-, de E- en de S-Klasse. Er is ook MFA (voorwielaandrijving) waarbij we denken aan A-, B-, CLA en GLA. Verder is er nog MHA voor SUV-modellen (M-, R-, GL- en G-Klasse) en tenslotte is er MSA voor sportwagens zoals de SLK en de SL. Door modulair te werken, kan men de productieprocessen vereenvoudigen en is men flexibeler om verschillende modellen van dezelfde familie in één site te bouwen. De nieuwe C-Klasse is het eerste model dat via deze nieuwe principes wordt gebouwd.(Belga)

Partner Content