Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

30/09/14 om 09:39 - Bijgewerkt om 09:44

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid, het beste van twee werelden

Mercedes-Benz pretendeert de beste auto's ter wereld te bouwen. Met de Mercedes S 500 Plug-in Hybrid komt de Duitse constructeur dicht in de buurt van zijn ambitieus doel.

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid,  het beste van twee werelden

S 500 PLUG-IN HYBRID © Mercedes

Het beste of niks! Dat is kort samengevat de niet mis te verstane opdracht die Mercedes-Benz-topman Dieter Zetsche bij zijn aantreden in 2006 meegaf aan zijn ingenieurs. Het Duitse premiummerk verkeerde op dat moment in moeilijkheden door het megalomane beleid van zijn voorganger Jürgen Schrempp. Die droomde ervan de grootste automanager van zijn generatie te worden. Eerst kocht hij voor veel geld het verlieslatende Amerikaanse Chrysler, vervolgens verwierf hij een minderheidsaandeel in het Japanse Mitsubishi en Zuid-Koreaanse Hyundai. In zijn gedachtegang moest Mercedes-Benz bovendien de beste zijn op het vlak van aandrijving en prestaties, veiligheid en comfort, betrouwbaarheid en design. Zelfs voor een sterk merk als Mercedes-Benz was dat te hoog gegrepen.

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid,  het beste van twee werelden

© Mercedes

Dieter Zetsche had geen andere keuze dan de grove borstel boven te halen

Tien lange jaren mocht de machtsgeile voorzitter ongehinderd zijn ding doen. Niemand durfde het aan hem om uitleg te vragen over de financiële haalbaarheid van zijn grootse plannen. Of over de privéleges die hij zichzelf en zijn familie toekende, op kosten van het bedrijf. Ook de aandeelhouders hielden de lippen op elkaar. Daar kwam pas verandering in toen in de media schunnige verhalen verschenen over de escapades van de voorzitter en zijn entourage. Die vormden de spreekwoordelijke druppel en werden dankbaar aangrepen om de voorzitter - met een stevige gouden handdruk - beleefd de deur te wijzen. Wat kritische commentaren op de tegenvallende bedrijfsresultaten of klachten van klanten over ernstige technische tekortkomingen of roestvorming aan hun nieuwe E-klasse niet hadden kunnen bewerkstelligen, dat kreeg de Duitse boulevardpers wel voor mekaar.

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid,  het beste van twee werelden

© Mercedes

Jürgen Schrempp liet een bedrijf in crisis achter - op alle vlakken. De financiële situatie van Daimler zag er allesbehalve rooskleurig uit, het modellenaanbod van Mercedes-Benz was gedemodeerd en het merk stond niet langer aan de top inzake technologische innovatie. Dat resulteerde in een terugloop van de verkoop én verlies van marktaandeel aan Audi en BMW. Mercedes-Benz tuimelde van plaats één naar drie onder de Duitse premiummerken. De ster had veel van haar glans verloren.

De benoeming van Dieter Zetsche tot nieuwe topman kwam voor velen als een verrassing. De rijzige vijftiger met opvallende witte walrussnor gold immers als een vertrouweling van de scheidende voorzitter, die hem tot CEO van Chrysler had benoemd. Er bestond ook twijfel of hij de meest aangewezen persoon was om Daimler uit de impasse te leiden. Zou hij het mes durven te zetten in de buitenissige overheadkosten van het concern en werk te maken van de noodzakelijke herstructureringen? In vergelijking met zijn concurrenten Audi en BMW lagen en liggen de personeels- en beheerskosten bij Daimler een flink stuk hoger.

Mercedes Benz, S-Klasse, S 500 PLUG-IN HYBRID.

Mercedes Benz, S-Klasse, S 500 PLUG-IN HYBRID. © Mercedes

Met minder middelen en mensen meer auto's produceren en meer winst generen, ziedaar de aartsmoeilijke opdracht die Zetsche in 2006 van de aandeelhouders meekreeg. Over zijn slaagkansen bestond twijfel en toen de positieve resultaten langer op zich lieten wachten dan verwacht, kwam hij onder druk te staan. Maar met de lancering van de nieuwe A-, C- en S-klasse heeft Zetsche zijn critici lik op stuk gegeven. En in plaats van zelf het warm water te willen uitvinden, is hij strategische allianties aangegaan met onder andere BMW en Renault. Die brengen geld op in plaats van geld te kosten.

Even efficiënt als performant

De nieuwe S-klasse is de beste limousine op de markt. Daar is vriend en vijand het over eens. Het vlaggenschip van Mercedes-Benz knoopt aan bij een oude traditie van het merk die erin bestaat nieuwe maatstaven te zetten op het vlak van innovatie en prestaties, comfort en veiligheid. Bij de voorstelling van de nieuwe S-klasse in de zomer van 2013 stelde Zetsche een extreem milieuvriendelijke variant in het vooruitzicht en amper één jaar later staat de S 500 Plug-in Hybrid in de showroom.

De nieuwkomer erft alle kwaliteiten van de 'gewone' S klasse maar beschikt daarenboven over een combinatie van een krachtige elektromotor (85 kW) en zuinige zescilinderbenzinemotor (245 kW) wat resulteert in een optreksnelheid van 0 tot 100 in 5,2 seconden bij een gemiddeld verbruik van 2,8 l/100 km en CO2-uitstoot van 65 g/km. Die laatste waarden zijn gerealiseerd in een laboratoriumomgeving, volgens een strikte procedure die door alle constructeurs en voor alle nieuwe modellen dezelfde is. In het dagelijkse verkeer ligt het gemiddeld verbruik flink wat hoger en kom je uit op een gemiddelde dat tussen de 5 à 7 l/100 km ligt, afhankelijk van de afstand die je elektrisch rijdt (maximaal 33 km ver en 140 km/u snel) en van de gekozen rij- en routemodus.

Verborgen voor het menselijk oog kiest de intelligente sturing automatisch de ideale mix tussen de verbrandings- en elektromotor en past ze de strategie aan op basis van het laadniveau van de batterij terwijl ze anticipeert op de verkeersomstandigheden of route. De bestuurder kan de energiestroom ook zelf sturen door een van de vier bedrijfsmodi en drie rijprogramma's te selecteren. Vervolgens kan hij het verloop van de energiestromen aflezen op het grote instrumentenbord.

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid,  het beste van twee werelden

© Mercedes

Oplaadbaar systeem

De S 500 Plug-in Hybrid is de derde hybrideversie van de nieuwe S-klasse. Mercedes geeft daarmee aan dat het prioriteit geeft aan oplaadbare hybridemodellen. Door de benzine- en elektromotor met elkaar te combineren, draagt het hybridesysteem bij tot een lager verbruik en sterkere prestaties. De elektromotor kan de benzinemotor immers vervangen of ondersteunen op momenten dat diens rendement lager ligt.

Hybrideaandrijving biedt het grote voordeel dat het energie recupereert tijdens het freewheelen en remmen. Wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, wordt de wagen in eerste instantie afgeremd door de elektromotor en niet door de remmen. De intelligente sturing zorgt er ook voor dat de accu leeg is op de top van de helling zodat ie opnieuw kan worden opgeladen tijdens de afdaling. Ze houdt ook rekening met een andere regel: wanneer de auto aankomt in een stad moet de batterij volledig zijn opgeladen, zodat de bestuurder zoveel mogelijk elektrisch kan rijden en op die manier zijn energieverbruik in druk verkeer efficiënt kan beheren. De batterij bevindt zich achterin de S-klasse waar ze goed beschermd is en weinig ruimte in beslag neemt. Opladen kan aan om het even welk standaard stopcontact. De laadtijd varieert naargelang het type van aansluiting tussen 2 en 4 uur.

In de toekomst zullen elektrische auto's via inductie kunnen opladen - zonder kabel dus. In de mate dat de accu-technologie evolueert zal de batterij almaar krachtiger en kleiner in omvang worden, zodat die minder kofferruimte in beslag zal nemen. Waarmee dan het laatste punt van kritiek van de baan is en de S 500 Plug-in Hybrid de beste S-klasse zal zijn, want niet alleen uitzonderlijk comfortabel en veilig maar ook nog eens uitermate milieuvriendelijk.

Om het de klant makkelijk te maken, verkoopt Mercedes-Benz de S 500 Plug-in Hybrid aan identiek dezelfde prijs als de 'gewone' S 500. Niet dat hier sprake is van een gunstkoopje, zonder opties kost de milieuvriendelijke nieuwkomer (met lange wielbasis) 117.733 euro. Wie zich geen S-klasse kan permitteren, moet niet wanhopen... Mercedes-Benz laat weten dat het systeem op korte termijn ook beschikbaar zal zijn op de E- en C-klasse.

Urbain Vandormael

Lees meer over:

Onze partners