Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

05/01/16 om 09:56 - Bijgewerkt om 10:07

'Mercedes heeft de jacht op BMW geopend'

Mercedes-Benz heeft een schitterend jaar achter de rug, zowel op het vlak van verkoop als operationele winst. Dat wakkert in Stuttgart de hoop aan dat het merk met de ster straks opnieuw de nummer één kan worden onder de Duitse premiummerken. Met dank aan het vastberaden leiderschap van voorzitter Dieter Zetsche.

Het beste of niks! Dat is al enkele jaren de niet mis te verstane baseline die Mercedes-Benz in zijn reclameboodschappen gebruikt. Zij verwoordt vrij goed de opdracht die MB-topman Dieter Zetsche (62) bij zijn aantreden in 2006 meegaf aan zijn ingenieurs. Het merk met de ster verkeerde toen in ernstige financiële moeilijkheden als gevolg van het megalomane beleid van zijn voorganger Jürgen Schrempp. Die droomde ervan om de grootste automanager van zijn generatie te worden door van Mercedes de grootste autobouwer ter wereld te maken, door onder andere het zwaar verlieslatende Chrysler over te nemen. In werkelijkheid leidde de machtsgeile topman het eens zo roemrijke merk naar de rand van de afgrond en hij werd daar ook nog eens rijkelijk voor beloond met een gouden handdruk. Geen enkel ander merk heeft meer bijgedragen aan de maatschappelijke status en technologische ontwikkeling van de automobiel dan Mercedes-Benz. Zowat alle baanbrekende innovaties zijn het werk van MB-ingenieurs, ruim driekwart van alle patenten staan op naam van het merk met de ster.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners