Mercedes en AMG met slimme motor

De combinatie van Mercedes en AMG is een mechanische cocktail die onvermijdelijk leidt tot mega-prestaties. Dat geldt ook voor de nieuwe SLK 55 AMG, de krachtigste en snelste SLK ooit. Maar dit keer gaat het niet enkel om indrukwekkende acceleratietijden en bulkende pk-waarden.

De SLK 55 AMG, die nota bene over 442 pk beschikt, pakt ook uit met een zogenaamde ‘slimme motor’ die jawel een aardige hoeveelheid brandstof bespaart. De verbruikscijfers liggen volgens Mercedes maar liefst 30% lager dan bij de vorige AMG-versie. Dat is voornamelijk te danken aan het ‘AMG Cylinder Management’. Bij een gedeeltelijke belasting van de V8-motor en voor zover het toerental tussen de 800 en 3600 opm ligt, worden de cilinders 2, 3, 5 en 8 uitgeschakeld. Dat kan door de selectieve continu variabele kleppentiming en de tijdelijke uitschakeling van de injectie en de ontsteking bij de betreffende cilinders. Het terug inschakelen van de vier ‘rustende’ cilinders gebeurt in een fractie van een seconde en verloopt volgens Mercedes onopgemerkt. De technologie is niet nieuw. Ze werd eerder al bedacht door Cadillac maar nooit met succes in productie gebracht. Mercedes en AMG daarentegen hebben dit systeem al in werking bij de F1-motoren. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content