Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

08/07/14 om 09:30 - Bijgewerkt om 09:58

Mercedes-Benz S-Klasse Coupé: krachtpatser mét stijl

Mercedes-Benz is goed op weg om opnieuw de nummer één te worden in het luxesegment. De verkoopcijfers van de nieuwe S-Klasse overtreffen die van de Audi A8 en BMW 7 om een veelvoud en met de introductie van de nieuwe S-Klasse Coupé gaat die voorsprong nog toenemen.

Mercedes-Benz S-Klasse Coupé: krachtpatser mét stijl

© GF

De magere jaren voor Mercedes-Benz zijn voorbij, de vette komen eraan. De verkoopcijfers over de eerste helft van 2014 (+14 % tegenover 2013) laten er geen twijfel over bestaan: het roemrijke merk met de ster is terug van weggeweest. En dat veel sneller dan verwacht en op een manier die diepe indruk maakt.

Vele decennialang was Mercedes-Benz de onbetwiste nummer één in de internationale autowereld maar in de loop van de jaren tweeduizend werd het voorbijgestoken door BMW en Audi. Die verkochten niet alleen meer auto's maar konden ook betere winstcijfers voorleggen.

De dramatische terugval van Mercedes-Benz was het directe gevolg van de faliekante overnamepolitiek van de megalomane voorzitter Jürgen Schrempp die het merk regelrecht de vernieling in reed en in 2005 - met een gouden handdruk - aan de deur werd gezet.

Zijn opvolger Dieter Zetsche kreeg van de verontruste aandeelhouders carte blanche om snel werk te maken van een ommekeer, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

Nieuwe A-Klasse luidde ommekeer in

Hoewel geen enkel ander merk ter wereld meer heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto dan Mercedes-Benz gaf het merk midden de jaren tweeduizend inderdaad niet langer de toon aan op het vlak van technologische vernieuwing. Die rol werd in toenemende mate overgenomen door Audi en BMW die er met originele inzichten en innovatieve toepassingen in slaagden om zich een modern en dynamisch imago aan te meten. Ze wisten daarmee het hart te veroveren van het jonge en ambitieuze kaderlid dat hogerop wilde en die ambitie zonder schroom aan de buitenwereld wilde tonen. De ster van Mercedes-Benz verbleekte zienderogen en het merk werd hoe langer hoe meer vereenzelvigd met oud en passé. Weg het aureool van innovatief en sterk merk.

Wie de perceptie tegen heeft, moet meestal een lange en lastige weg gaan om het verloren gegane vertrouwen in eer te herstellen. Die bleek in het geval van Mercedes-Benz echter langer dan verwacht, waardoor er twijfel rees over de slaagkansen én competenties van Dieter Zetsche. Zijn beleid én positie werden openlijk in vraag gesteld, wat ertoe leidde dat zijn mandaat voor drie in plaats van de gebruikelijke vijf jaar werd verlengd - een publieke vernedering voor de rijzige topman met walrussnor die in die periode ook af te rekenen had met familiale problemen.

We zijn ondertussen bijna twee jaar verder en de Mercedes-ster schittert als nooit tevoren. Dat heeft alles vandoen met het onverwacht grote succes van de nieuwe A-Klasse wier ingrijpende gedaantewisseling ervoor gezorgd heeft dat Mercedes-Benz plots een trendy en sexy merk is geworden.

Wat een pluim is op de hoed van hoofddesigner Gorden Wagener die het heeft aangedurfd om de oude gewaden af te leggen en resoluut de kaart van de radicale vernieuwing heeft getrokken. Met één modelwissel is hij erin geslaagd om de gemiddelde leeftijd van de Mercedes-klant met tien jaar te reduceren én terzelfder tijd de klantentrouw van Audi en BMW flink te ondermijnen.

De S-klasse coupé is een volbloed sportwagen in een stijlvolle verpakking, een unieke combinatie van kracht, comfort en elegantie

De S-klasse coupé is een volbloed sportwagen in een stijlvolle verpakking, een unieke combinatie van kracht, comfort en elegantie © GF

In 2013 maakte een recordaantal Audi- en BMW-klanten de overstap naar Mercedes-Benz. Dat wordt voor 2014 niet anders. Want ook de nieuwe S- en C-Klasse kunnen zich verheugen over een uitermate enthousiast onthaal. De verkoopcijfers van de nieuwe S-Klasse overtreffen die van de Audi 8 en BMW 7 samen om een veelvoud en het aantal bestellingen van de C-Klasse loopt intussen al in de tienduizenden.

De wederopstanding van het roemrijke merk met de ster is daarmee een feit waardoor ook de positie van topman Dieter Zetsche niet langer ter discussie staat. De kans is groot dat zijn mandaat straks wordt verlengd en dat hij ook na 2015 aan boord blijft. Waarom ook niet, want ook op het sportieve vlak rijdt Mercedes-Benz de concurrenten op een hoopje. De suprematie van de Mercedes-piloten Nico Rosberg en Lewis Hamilton in de Formule 1 is dit jaar zo overweldigend dat de strijd om de wereldtitel 2014 zal worden uitgevochten tussen de twee teamgenoten. Een duel op het scherp van de snede dat de fans al talloze adembenemende inhaalmanoeuvres heeft opgeleverd.

Modellenoffensief met S-Klasse Coupé als uitschieter

De wederopstanding van Mercedes-Benz gaat gepaard met een modellenoffensief dat uniek is in de geschiedenis van de automobiel. Zo is de A-Klasse verkrijgbaar in vier verschillende koetswerkvarianten (A, B, CLA en GLA) en wordt het gamma eind dit jaar nog uitgebreid met een 'Shooting Brake' versie van de CLA-Klasse. Op het komende Autosalon van Parijs zal ook het doek worden gehaald van de MLC-Klasse en de AMG GT. Die laatste is ontwikkeld door de sportafdeling AMG en moet vanaf volgend jaar de strijd aangaan met de Porsche 911 turbo en ander sportief geweld uit Italië en Engeland.

De nieuwe S Coupé beschikt in zijn AMG-uitvoering weliswaar over 585 pk maar mikt toch op een ander doelpubliek, dat van de liefhebbers van luxueuze en sportieve coupés die kracht aan elegantie koppelen. Een nichesegment waarin Mercedes-Benz nauwelijks concurrentie ondervindt omdat zijn concurrenten geen vergelijkbaar model aanbieden.

De S-klasse coupé is uitgerust met de modernste en meest gesofistikeerde veiligheids- en rijhulpsystemen

De S-klasse coupé is uitgerust met de modernste en meest gesofistikeerde veiligheids- en rijhulpsystemen © GF

Hoewel we te maken hebben met een auto van ruim vijf meter lijkt hij kleiner dan hij in werkelijkheid is. Dat heeft alles te maken met de perfecte verhoudingen tussen lengte, breedte en hoogte en de sierlijke stroomlijn die de signatuur draagt van hoofddesigner Gordon Wagener en van de S-Klasse Coupé een toonbeeld van tijdloze elegantie maakt.

Dat er uiteindelijk maar 400 liter kofferruimte overblijft, is een minpunt. Samen met de prijs natuurlijk, maar wie had anders verwacht van een elegante, krachtige sportcoupé met vier volwaardige zitplaatsen die is afgeleid van de 4-deursversie die wij hier eerder hebben bestempeld als de beste limousine ter wereld. De S 500 4Matic Coupé kost 125.962 euro, voor de AMG-versie moet een meerprijs van net geen 45.000 euro worden betaald. In ruil krijg je een droom van een (sport)wagen, met het meest uitgebreide en gesofistikeerde aanbod aan veiligheids- en rijhulpsystemen op de markt.

De veeleisende klant moet echter niet wanhopen, mits een meerprijs kan hij zijn toch al zeer luxueuze coupé nog een persoonlijk cachet geven. Zo kan hij de LED-schijnwerpers vooraan laten voorzien van 47 Swarovski-kristallen, een knipoog richting kapitaalkrachtige klanten die met hun weelde geen blijf weten en die zo opvallend mogelijk door het leven willen gaan.

Geef mij dan maar de optie Magic Body Control (ca. 4.250 euro) mét kantelfunctie die een optimaal rijcomfort in alle omstandigheden nastreeft en onder andere de wagen in een bocht lichtjes (tot maximaal 2,65 graden) laat overhellen - vergelijkbaar met een motorrijder die zich in een bocht legt, wat uiteraard het comfort ten goede komt.

Deze optie is enkel beschikbaar op de modellen met achterwielaandrijving, om technische redenen. Dat is jammer, want vierwielaandrijving is voor een zo krachtige auto de meest aangewezen keuze.

De S 63 AMG 4Matic Coupé katapulteert de wagen in 3,9 seconden van nul tot 100 en in principe kan hij veel sneller dan de elektronisch begrensde top van 250 km/u. Met een maximumkoppel van 900 heeft hij ook een fenomenale versnelling in huis die de sierlijke reiswagen in geen tijd omtovert in een volbloed raceauto. Maar daar koop je de S-Klasse Coupé niet voor, durf ik hopen. Laat het beest op stal en geniet van de beauty.

Lees meer over:

Onze partners