Urbain Vandormael

Mercedes-Benz houdt niet van Smart: waar of niet waar?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De derde generatie smart is ruim een half jaar op de markt, maar een commercieel succes is hij (nog) niet. Nochtans is de derde generatie de beste smart ooit. Maar is hij ook de beste kleine stadsauto?

Even terug in de tijd. In 1998 loopt in het Franse Hambach de eerste Smart Fortwo van de band. De hypermoderne fabriek in de grensstreek met Duitsland is het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen de Duitse en Franse regering, wat verklaart waarom de Franse president Jacques Chirac bij de openingsceremonie wordt geassisteerd door de Duitse kanselier Helmut Kohl.

Innovatief concept van Zwitserse horlogemaker

Wat in 1998 door de media meewarig wordt afgedaan als een origineel paasei op wielen is in feite het geesteskind van de Zwitserse zakenman Nicolas Hayek, horlogemaker van opleiding maar bekend én schatrijk geworden door originele en betaalbare swiss made watches, met als eyecatcher het merk Swatch.

Mercedes-Benz houdt niet van Smart: waar of niet waar?
© /

Hayek was naast horlogemaker en zakenman ook een visionair. Zo zag hij de grote metropolen in de wereld aangroeien tot onoverzichtelijke megasteden, met vele miljoenen inwoners en monsterfiles zonder einde en begin – met catastrofale gevolgen voor mens en natuur. In zo’n verstikkende omgeving wilde hij niet oud worden en dus ging hij nadenken over nieuwe vormen van mobiliteit. Dat leverde midden de jaren negentig een revolutionair concept op van een zeer compacte en recycleerbare tweepersoonsauto met een elektromotor én nul uitstoot. En dat alles tegen een betaalbare prijs van zo’n 10.000 Zwitserse franken.

Hayek zocht maar vond geen partner bij de Europese automerken. Tot Mercedes-Benz een opportuniteit zag in het originele concept – als een aanvulling op zijn aanbod van middelgrote en grote limousines. Maar toen in 1998 de smart fortwo eindelijk van de band liep, toonde zijn geestelijke vader zich not amused. Essentiële bouwstenen van zijn initieel concept – denk aan de recycleerbare materialen en accumotor – waren het slachtoffer geworden van de rode stift van Duitse ingenieurs en kostenkillers en ook de instapprijs van 16.480 euro Duitse mark vond hij te hoog. Bovendien leverden de aansluitende rijtests kritische commentaren op in de autobladen: ondermaats comfort, slechte wegligging en teleurstellende prestaties. De kritiek op de halfautomatische versnellingsbak was effenaf vernietigend.

Dr. Annette Winkler
Dr. Annette Winkler© /

Achteraf gezien was de tijdsgeest niet rijp voor zo’n vernieuwend concept. Mercedes-Benz beschikte bovendien niet over de nodige kennis en ervaring met dit segment van de markt. Het duurde dan ook heel lang voor de directie in Stuttgart het licht op groen zette voor een derde generatie smart – en dan nog op voorwaarde dat het project kon gerealiseerd worden in samenwerking met een sterke partner die wel de nodige knowhow bezat. In Renault vond Mercedes een geschikte partner, getuige het commercieel succes van de Twingo.

Derde generatie heeft speels karakter behouden

Volgens dr. Annette Winkler (CEO smart) is de samenwerking goed verlopen. Zij toont zich ook opgetogen over het commerciële succes. “We zijn zeer tevreden met de verkoop, zoals we ook zeer tevreden waren met de verkoop van de eerste en tweede generatie. Over een periode van iets meer dan vijftien jaar hebben we meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe smart heeft het concept en speels karakter van zijn voorgangers behouden maar is op tal van punten sterk verbeterd. Hij biedt meer comfort, meer veiligheid en meer bedrijfszekerheid. Mercedes-Benz ziet smart als een investering in de toekomst en is ons antwoord op de uitdagingen van morgen op het vlak van stadsmobiliteit. De bevolking in de grote metropolen in de wereld neemt razendsnel toe en vergt een andere invulling van de mobiliteit dan diegene die we tot nog toe hebben gekend. smart is meer dan een auto, hij vormt ook de basis voor baanbrekende mobiliteits- en aandrijvingsconcepten zoals Car2go en smart electric.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Mercedes-Benz houdt niet van Smart. Waar of niet waar?

Volgens het Duitse Manager Magazin zijn de bedrijfsresultaten minder tevredenstellend dan de directie ons wil doen geloven. De productiekost ligt fors hoger dan begroot. Dat heeft er onder andere mee te maken dat Renault zich niet heeft gehouden aan zijn afspraken. Zo komt er geen Twingo electric, wat een dikke streep is door de rekening van de directie in Stuttgart. Volgens Manager Magazin is het Duitse autoconcern smart liever kwijt dan rijk en heeft men in het grootste geheim met Renault onderhandeld over een verkoop van het merk en/of de overname van de fabriek in Hambach.

Mercedes-Benz houdt niet van Smart: waar of niet waar?
© /

Dr. Annette Winkler: “Ik weet niet waar die journalist zijn informatie vandaan heeft, en ontken dat Mercedes niet van smart houdt. Wie gelooft er dat Mercedes-Benz miljarden investeert in een derde generatie smart als de directie niet overtuigd is van de wenselijkheid en haalbaarheid van het project? smart is een uniek concept dat men ons benijdt: uitermate compact en de kleinste draaicirkel ter wereld dankzij achterwielaandrijving, topautomaat, laag verbruik en lage CO2-uitstoot. Zowel de fortwo als de forfour beantwoorden bovendien aan de internationale normen inzake veiligheid en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen wat niet vanzelfsprekend is voor een auto van amper 2,7 meter lengte. smart komt als geroepen om de verkeersknoop in de grote metropolen van de wereld te helpen ontwarren. Het is geen toeval dat China en de Verenigde Staten goed op weg zijn om onze grootste afzetmarkten te worden.”

De beste smart ooit

De derde generatie bestaat als twee- en vierdeurs. Het prijsverschil bedraagt amper 1.000 euro waardoor de verleiding groot is om voor de forfour te kiezen. Temeer omdat die beter rijdt en meer waar voor zijn geld biedt. Wie zich echter dagelijks een weg moet banen door de verkeersjungle van een grootstad verkiest allicht de fortwo. Die draait bij wijze van spreken om zijn eigen as en vindt altijd en overal een gaatje…. twee fortwo’s hebben genoeg aan één normale parkeerplaats. Dankzij de motor achterin biedt hij – ondanks zijn compacte buitenafmetingen – verrassend veel binnenruimte en geeft hij de indruk dat je met een veel grotere auto onderweg bent. Sinds kort is hij ook leverbaar met een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling, ideaal voor de stad. Binnenin heeft smart zijn jeugdig en speels voorkomen behouden en dankzij een lange en dure reeks van opties kan de kandidaat-koper zijn smart uitrusten met de modernste rijhulp- en infotainmentsystemen die tot nu toe voorbehouden waren aan de dure topmodellen van Mercedes-Benz. Maar val achteraf niet achterover van het prijskaartje, want ook dat is premium.

Vergelijken we de smart fortwo met de kleine stadsauto’s à la Citroën C1, Peugeot 106, Toyota Aygo, VW Up! of Hyundai i10 dan haalt hij voordeel uit zijn compacte afmetingen en extreem kleine draaicirkel maar moet hij pluimen laten op het vlak van prijs, prestaties en comfort. Vanaf tempo 100 en met de motor op de achterbank bij wijze van spreken, stijgt het aantal decibels naar een te hoog niveau voor een premiumproduct. En ook zijn prijs ligt te hoog om als beste kleine stadsauto bestempeld te kunnen worden. Maar dat de derde generatie de beste smart is, daar bestaat geen discussie over.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content