Mercedes-Benz Cars: de uitdaging aangaan van de Belgische fiscaliteit en de CO2-normen

04/04/14 om 08:30 - Bijgewerkt om 13:48

De politieke logica in België begrijpen, op vlak van de automobiel versus fiscaliteit versus ecologie? Een hele opdracht.

Mercedes-Benz Cars: de uitdaging aangaan van de Belgische fiscaliteit en de CO2-normen

Gauthier Helleputte, Manager Fleet & Corporate Sales van Mercedes-Benz Cars © GF

Samengevat: voor de inverkeerstelling van een wagen bestaan er drie systemen, afhankelijk van de regio. Anderzijds is wat geldt voor een particulier niet van tel voor een leasingvoertuig.

In Wallonië wordt een malus toegekend aan de private koper van een wagen die een zeker niveau van CO2-uitstoot overschrijdt. In Vlaanderen wordt er met een formule gewerkt, op basis van de impact op de volksgezondheid (fijn stof, broeikasgassen). In Brussel tot slot, telt voor de fiscale rekening de cilinderinhoud en het vermogen, zonder rekening te houden met de uitstoot, zoals voor wagens die door leasingmaatschappijen ingeschreven worden.

"De constructeurs kunnen zich niet aan iedere wetgeving afzonderlijk aanpassen", legt Gauthier Helleputte, Manager Fleet & Corporate Sales van Mercedes-Benz Cars uit.

Het Duitse merk heeft als filosofie om wagens te ontwerpen en te fabriceren die zo milieuvriendelijk mogelijk zijn.

Recordaantal inschrijvingen

"De wagens van vandaag, zijn minder vervuilend dan die van 10 jaar geleden", gaat Gauthier Helleputte verder. "Iedere gram CO2 die een wagen minder uitstoot, is duur, maar Mercedes vindt dat prioritair en investeert stevig in Research and Development (Daimler voorziet 11 miljard euro voor 2014-2015). De klanten waarderen onze inspanningen en de competitiviteit van onze wagens, zowel op budgettair als technologisch vlak. Het beste bewijs? Mercedes heeft een recordaantal inschrijvingen in België laten optekenen voor 2013, met meer dan 24.400 ingeschreven wagens, of een stijging van 15% tegenover 2012."

Het succes is onder meer te verklaren door het zeer diverse aanbod aan motoren: benzine en diesel uiteraard, maar ook benzinehybride, dieselhybride, natuurlijk gas en elektrische aandrijvingen. De brandstofcel komt er vanaf 2017. Zo komt het merk nu met de C Klasse 220 Blue TEC goed voor 103 gram CO2 per kilometer en ook volgt er een S Klasse 500 Plug-in Hybrid, die een record uitstoot van 69 gram CO2 laat optekenen. De wagen komt er in september van dit jaar aan. In de ranking van hybride inschrijvingen in ons land, scoort Mercedes een achtste plek met E 300 BlueTEC Hybrid. Deze diesel laat Mercedes toe om het enige premiummerk in de top 10 te zijn.

"De hybride wagens zijn nog geen voor de hand liggende keuze in de fleetmarkt, dus is het aan ons om hen te overtuigen", besluit de Manager Fleet & Corporate Sales.

Onze partners