Mercedes 230 SL “Pagode” is halve eeuw oud

Precies een halve eeuw geleden toonde Mercedes op het Salon van Genève de nieuwe 230 SL die de geschiedenisboeken zou ingaan als “Pagode”. Die naam dankt hij aan de bijzondere daklijn van designer Paul Bracq.

De wagen kreeg de zware taak om de legendarische 300 SL en de kleine 190 SL op te volgen. In de fabriek van Untertürkheim rolde hij als W113 van de band. De tweezitter (zowel de coupé als de cabrio) getuigt van een bijzonder compromis tussen dynamisme en sportiviteit. Het was een wagen die zijn tijd ver vooruit was, ook op vlak van veiligheid want het werd ook de eerste sportieve wagen die werd uitgerust met een veiligheidskooi voor de inzittenden. Technisch gezien werd hij afgeleid van de 220 SE, voorganger van de huidige generatie S-Klasse modellen. Onder de motorkap zat een zescilinder met een slagvolume van 2.306 cc die 150 pk ontwikkelt, voor de liefhebbers werd een viertrapsautomaat voorzien. Eind 1966 werd de 230 vervangen door een 250 SL die voelbaar meer koppel kreeg. Hij werd meteen 200 km/u snel en haalde 100 km/u in 10 seconden. In 1968 maakte dan de 280 SL zijn opwachting en de cilinderinhoud werd opgetrokken tot 2.778 cc, goed voor 170 pk. In zijn debuutjaren werd de 230 SL in tal van rally’s ingezet zoals de Luik-Rome-Luik in 1963 met Eugen Böhringer aan het stuur. (CORRESPONDENT : Belga)(CORRESPONDENT : Belga)(EDITOR : Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content