Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

30/06/15 om 09:31 - Bijgewerkt om 09:31

Meer SUV's op straat staat haaks op CO2-objectieven

Het jaar is halfweg, tijd voor een tussentijdse balans. En die leert dat het opnieuw bergop gaat met de autoverkoop in Europa, ondanks de implosie van de Russische markt. Het verlies aldaar wordt gecompenseerd door de goede verkoopresultaten in Zuid-Europa. Ook qua nieuwe modellen hebben we niet te klagen: de oogst is rijker dan ooit. Maar hoe zit het met de CO2-uitstoot?

Meer SUV's op straat staat haaks op CO2-objectieven

Met de Kadjar wil Renault een plaats veroveren op de markt van de compacte SUV's © /

Publieke vernedering van Ferdinand Piëch

Ursula en Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen.

Ursula en Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen. © .

Voor we ons licht laten schijnen over de nieuwe trends en modellen eerst enkele 'zakelijke' mededelingen, te beginnen met het ontslag van Ferdinand Piëch (78) als voorzitter van de raad van toezicht van de Volkswagen-groep. Nadat hij in een geënsceneerd interview met het gezaghebbende Duitse weekblad Der Spiegel zijn vertrouwen had opgezegd in zijn trouwe vazal Martin Winterkorn als operationele baas van het concern, kwam de VW-patriarch plots alleen te staan binnen de groep van aandeelhouders. Zelfs zijn neven en nichten van de Porsche-clan ontzegden hem hun steun in de kortstondige machtsstrijd aan de top van 's werelds grootste autogroep.

Zijn striemende kritiek was niet helemaal onterecht, maar de manier waarop die in de openbaarheid belandde werd niet gesmaakt door de andere aandeelhouders. En dus onderging de boven god en iedereen verheven kleinzoon van de legendarische Ferdinand Porsche op zijn 78ste een publieke vernedering die uniek is in de naoorlogse Duitse geschiedenis.

Zelfs goed geïnformeerde insiders hebben daar geen sluitende verklaring voor gevonden. Tenzij die ene die suggereert dat de jaren beginnen te wegen op de meest invloedrijke automanager van de voorbije vijftig jaar en dat de wijsheid hem stilaan in de steek begint te laten. Hopelijk kan hij tijdens de jaren die hem nog resten eindelijk genieten van een verdiende rust binnen zijn familie, die hij steeds vakkundig heeft afgeschermd voor de nieuwsgier van de boekskes. Wat voor een publieke figuur en vader van twaalf kinderen uit drie huwelijken een niet te onderschatten prestatie is.

Delen

Meer SUV's op straat staat haaks op CO2-objectieven

Signore Marchionne, ik hoop vurig dat Alfa Romeo u zal overleven

De Italiaanse ondernemersfamilie Agnelli - meerderheidsaandeelhouder van de Fiat-groep - heeft nooit kunnen voorkomen dat onderlinge vetes én liefdesaffaires in het lang en breed werden uitgesmeerd in de boulevardpers. Ook de escapades van Fiat-topman Sergio Marchionne vorm(d)en geregeld voorpaginanieuws. Die slaagt er telkens opnieuw in nieuwe geldbronnen aan te boren die het bedrijf op de valreep behoeden voor het bankroet. Dat Fiat alle enkele jaren nog amper investeert in nieuwe modellen en innovatieve technologie, so what. Zolang de Agnelli's langs de kassa mogen passeren, mag de non-conformistische Italiaanse-Canadese ex-bankier zijn gang gaan. Van de Italiaanse regering, vakbonden en media heeft hij evenmin tegenspraak te vrezen, wegens deskundig buitenspel gezet. Het volstaat dat hij een nieuwe Alfa voorstelt - nadat het merk de voorbije vier jaar geen nieuw model heeft uitgebracht - en de media hangen aan zijn lippen. De statische voorstelling had niet toevallig plaats tijdens de viering van de 105ste verjaardag van het Italiaanse automerk dat een halve eeuw geleden over een ijzersterk imago beschikte, te vergelijken met Audi en BMW nu. Ik geef hier en nu toe dat ikzelf ook tot die groep van autoliefhebbers behoor die valt voor de pure schoonheid en sportieve prestaties van de Alfa's van toen. Maar de meer recente Alfa-modellen hebben zoveel kwaad bloed gezet dat mijn adoratie voor het merk naar een historisch dieptepunt is gezakt - door toedoen van Sergio Marchionne, de meester-tovenaar. Hij had nog maar net het doek gehaald van de wondermooie nieuwe Giulia of hij liet weten dat de nieuwkomer pas volgend jaar in productie gaat. Opnieuw uitstel dus. Toen bovendien bleek dat de Giulia Quadrofoglio Verde beschikte over een 510 pk sterke drieliterzescilindermotor die was ontwikkeld door Ferrari en meer dan 60.000 euro zal gaan kosten, wilde ik hem met plezier op een oorvijg trakteren. Want had ik hem net voordien niet horen verkondigen dat Alfa vanaf 2018 jaarlijks 400.000 auto's wil verkopen. Dat zijn er welgeteld 330.000 meer dan in 2014 toen Alfa afklokte op 70.000 exemplaren.

Signore Marchionne, er zijn grenzen aan het fatsoen. Ik hoop vurig dat Alfa u mag overleven! Maar ik ben daar niet zo zeker van, nu nog minder dan voor de presentatie van de nieuwe Giulia, nochtans opnieuw een echte Alfa die harten in vuur en vlam zet.

Het goede en slechte nieuws over Opel

Meer SUV's op straat staat haaks op CO2-objectieven

© /

Na het vele goede nieuws van de voorbije maanden over Opel - nieuwe attractieve modellen en een stijgende verkoop - is de verkoop in Duitsland in een maand tijd met bijna 20 procent teruggelopen. Dat is een serieuze tegenvaller voor topman Karl-Thomas Neumann die zich ambitieuze objectieven had gesteld. Eerder al had de implosie van de autoverkoop in Rusland een lelijke streep door zijn rekening getrokken en nu keert ook de Duitse consument hem onverwacht de rug toe. Dat kan ermee te maken hebben dat de nieuwe Opel-modellen Adam, Corsa en Karl niet het kwaliteitsniveau halen van concurrent Volkswagen en, erger nog, dat zij ook niet langer het verschil kunnen maken met de betere Franse en Aziatische merken. Dat houdt in dat de nieuwe Astra de 'auto van de laatste kans' dreigt te worden voor Opel. Die maakt zijn debuut op de Internationale Auto Ausstellung (IAA) van midden september in Frankfurt. Her en der zijn foto's verschenen van de nieuwe Astra, maar die zeggen natuurlijk niet alles. The prove of the pudding is in the eating. Voor een waardeoordeel is het dus wachten op de resultaten en impressies van een eerste testrit.
Jaguar is back in town en is voor het eerst een volwaardig alternatief voor de duurdere Duitse premiummerken

Jaguar is back in town en is voor het eerst een volwaardig alternatief voor de duurdere Duitse premiummerken © /

Jag is back

Uit de lange lijst van testritten pik ik enkele modellen uit die indruk hebben gemaakt. Zoals in het geval van de Jaguar XE. In vergelijking met Alfa is Jaguar een jong veulen. Het viert zijn 80ste verjaardag in stijl met twee nieuwe modellen (XE en XF) en de aankondiging dat een luxueuze SUV (F-Pace) onderweg is. In tegenstelling met de Duitse constructeurs is Jaguar een nichemerk met een exclusief karakter gebleven. Om rendabel te blijven, bouwt het zijn gamma nu in de breedte uit. De compacte XE staat op misschien wel het beste onderstel op de markt, de gewichtsverdeling over de twee wielassen bedraagt 51/49 en zorgt voor een zeer sportief en tegelijk zeer veilig rijgevoel - in combinatie met een uitstekende 8-trapsautomaat. Zijn carrosserie bestaat voor 75 procent uit aluminium waardoor de XE amper 1400 kg weegt. In combinatie met nieuwe viercilindermotoren resulteert dat in een extreem laag verbruik van 3,8 l/100 km en 99 g/km CO2-uitstoot voor de 163 pk sterke dieselmotor. Vergelijk ik de Jaguar XE met de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C dan biedt die quasi evenveel ruimte binnenin en straalt hij door zijn coupélijn zelfs meer klasse uit. Ook op de weg toont hij zich de evenknie van zijn Duitse concurrenten. Hij rijdt even dynamisch als een BMW, even comfortabel als een Mercedes C en is (bijna) even goed afgewerkt als de Audi A4. De XE is de beste Jaguar ooit en misschien wel de beste compacte limousine van dit moment. Want hij oogt nog een tikkeltje sierlijker dan de Mercedes C.

Jag is back, zoveel is zeker.

Met de Gran Tourer begeeft BMW zich met succes op onbekend terrein en focust op sportieve gezinnen met kinderen

Met de Gran Tourer begeeft BMW zich met succes op onbekend terrein en focust op sportieve gezinnen met kinderen © /

BMW 2 Gran Tourer mikt op sportieve tweeverdieners met kinderen

Met de Active Tourer en Gran Tourer begeeft BMW zich op onbekend terrein. Beide modellen zijn atypisch voor het merk dat naam en faam heeft verworven met sportieve modellen en potente motoren. Maar om nummer één onder de premiummerken te kunnen blijven, moet BMW steeds op zoek naar nieuwe doelgroepen en moet het constant nieuwe marktsegmenten ontsluiten. De Active Tourer en Gran Tourer staan op het platform van MINI, worden - als eerste BMW-model - op de voorwielen aangedreven en zijn in hun basisversie uitgerust met een driecilindermotor. Die ingrepen zijn nodig om tegemoet te kunnen komen aan de wensen van sportieve tweeverdieners met kinderen én om te kunnen beantwoorden aan de strenge Europese emissienormen. De vindingrijkheid van de interieurdesigners is groot en heeft geleid tot originele oplossingen én veel plaats voor klein gerief. De viercilinder benzine- en dieselmotoren overtuigen door sportieve prestaties en zuinig verbruik en nodigen uit tot sportief rijden. Inzake weggedrag en comfort zijn de Active Tourer en Grand Tourer op en top BMW.

Met de Kadjar wil Renault een plaats veroveren op de markt van de compacte SUV's

Met de Kadjar wil Renault een plaats veroveren op de markt van de compacte SUV's © /

Franse charmeur

Om nog snel een graantje te kunnen meepikken van de SUV-boom, speelde Renault voor de Kadjar leentjebuur bij alliantiegenoot Nissan. 60 procent van de onderdelen en motoren van de Kadjar en Qasqhai zijn identiek. Waarom ook niet? De Qasqhai is al jaren een bestseller in zijn segment en heeft zijn kwaliteiten ruimschoots bewezen. Qua look en feel verschillen beide zustermodellen echter grondig van elkaar. De aankleding van de Kadjar is typisch Renault: chique en origineel. Ook qua uiterlijke verschijning is er geen opvallende gelijkenis. Dankzij een vloeiend lijnenspel heeft designdirecteur Laurens van den Acker de Kadjar een sterke emotionele uitstraling bezorgd, met fijnzinnige accenten creëert hij een warme band tussen mens en auto. Zowel op als naast de weg toont de Kadjar zich een vlotte en betrouwbare compagnon, comfortabel én zuinig. Een Franse charmeur kortom die zijn wilde jaren achter zich heeft maar zijn verleidelijk voorkomen en goede manieren heeft bewaard. Met deze SUV à la française valt best te leven.

De Audi Q7 biedt je twee auto's voor de prijs van één: een concertzaal op wielen, geschikt voor elk terrein

De Audi Q7 biedt je twee auto's voor de prijs van één: een concertzaal op wielen, geschikt voor elk terrein © /

Concertzaal op wielen

Audi staat voor Vorsprung durch Technik. Het premiummerk uit de Volkswagen-groep heeft de voorbije kwarteeuw een grote sprong voorwaarts gemaakt, zowel op technologisch als op designvlak. De nieuwe Q7 is daar een sprekend voorbeeld van. De tweede generatie Q7 is 325 kg lichter en veel eleganter dan zijn voorganger en is uitgerust met een dynamische vierwielsturing waarbij de achterwielen tot vijf graden kunnen draaien tijdens het rijden. Daardoor is de Q7 een stuk wendbaarder geworden bij het parkeren én stabieler tijdens het rijden op de autoweg. Ondanks dat hij plaats biedt aan zeven volwassenen en ruim vijf meter lang is, laat hij zich vlot bewegen. De lijst van assistentiesystemen is lang én state of art: het volstaat de nodige commando's te geven en de Q7 rijdt quasi autonoom, voorkomt dat je tegen een voorligger botst of een onvoorzichtige fietser of voetganger omverrijdt. We hebben het praktisch nut en de betrouwbaarheid van de meeste rijhulpsystemen in realistische omstandigheden kunnen testen, en waren onder de indruk van hun efficiëntie. Binnenin zorgt een muziekinstallatie in 3D-formaat van Bose voor een weergaloze klankweergave en lijkt de Q7 plots een concertzaal op wielen die op elk soort terrein vlot vooruitkomt, dankzij vierwielaandrijving en een verhoogde bodemvrijheid. In die zin combineert hij het beste van twee werelden want de luxe- en comfortvoorzieningen zijn van een zeer hoog kwaliteitsniveau à la Audi A8, BMW 7 of Mercedes S. Luchtvering garandeert een subliem rijcomfort, in alle omstandigheden. De plug-in hybrid versie met extreem lage CO2-uitstoot maakt hem bovendien fiscaal interessant.

Skoda evolueerde van budget- naar volumemerk. Met de nieuwe Superb schuift Skoda zelfs op richting premium.

Skoda evolueerde van budget- naar volumemerk. Met de nieuwe Superb schuift Skoda zelfs op richting premium. © /

Simply the best

Skoda - het Tsjechische dochtermerk van Volkswagen - verkocht vorig jaar 1 miljoen auto's. Tegen 2018 moeten er dat 1,5 miljoen worden. Dat lijkt mij geen mission impossible gezien de progressie van het merk de voorbije jaren. Van een grijs budgetmerk is het opgeklommen tot een succesrijk volumemerk dat met de nieuwe Superb zelfs opschuift richting premiummerk. Maar dat willen ze bij Skoda niet gezegd hebben. Woordvoerder Cathérine Van Geel : "Wij willen niet verder springen dan onze stok lang is. Onze betrachting is de beste in ons segment te zijn en daarin zijn we met de nieuwe Superb wonderwel geslaagd. Door zijn veelzijdige kwaliteiten en sterk voorkomen moet hij ons toelaten om onze positie op de leasemarkt verder uit te bouwen en ons marktaandeel tout court te verhogen." De derde generatie Superb staat op het moduleerbare platform van de VW Passat maar biedt door een langere wielbasis binnenin nog meer plaatsruimte. Skoda heeft zwaar geïnvesteerd in een betere kwaliteit van de gebruikte materialen en uitbreiding van het aanbod van assistentie- en infotainmentsystemen, dat we kennen uit de topmodellen van Audi en VW. De nieuwkomer straalt persoonlijkheid en klasse uit, hij rijdt bijzonder comfortabel, maakt een soevereine indruk en vertoont in feite geen zwakke punten. In combinatie met een uitstekende kwaliteit/prijsverhouding - de goedkoopste Superb kost 25.600 euro - is hij zonder twijfel best of class in het D-segment en kan hij zelfs concurreren met gelijkaardige modellen van de premiummerken die gemiddeld 5 à 15.000 euro duurder zijn. De baseline Simply the best is hier op zijn plaats.

Contradictio in terminis

Het jaar is halfweg en de tussentijdse balans is positief. De autoverkoop gaat opnieuw vooruit, ondanks de implosie van de Russische markt. Het SUV-segment blijft het onverminderd goed doen, al schuilt hierin een groot gevaar. Want hoe meer SUV's op straat, hoe hoger het gemiddeld verbruik en hoge hoger de CO2-uitstoot verkoop terwijl die net naar omlaag moeten om vanaf 2021 te kunnen beantwoorden van de strengere emissienormen van de Europese Commissie. Dat wordt dus nog een moeilijke opgave. De constructeurs zullen noodgedwongen nog meer dure plug-in hybrides op de markt moeten brengen, want de e-auto's slagen er vooralsnog niet in om de consument te overtuigen. Omdat ze nog te duur zijn en omdat een aantal randvoorwaarden nog niet is vervuld om ze als een volwaardig en financieel alternatief te kunnen gebruiken.

Onze partners