Licht en sterk staal voor nieuwe Mazda CX-5

Mazda is de eerste autoconstructeur die er met succes in geslaagd is om auto-onderdelen met 1,800 MPa ultra hoogvast staal te bouwen. Daarbij werkte de onderneming samen met Sumitomo Metal Industries, Ltd. en Aisin Takaoka Co., Ltd. Dat staal dat zich door zijn enorme trekvastheid onderscheidt, wordt voor het eerst in de gloednieuwe Mazda CX-5 crossover SUV gebruikt – een model dat begin 2012 op de internationale markt komt.

De nieuwe productietechnologie van Mazda maakt gebruik van 1,800 MPa staal met ultrahoge treksterkte voor de productie van bumperbalken, die in de voor- en achterbumpers zitten en bij een aanrijding beschadigd worden. De bumperbalken zijn 20% steviger en 4,8 kg lichter dan de vorige versies en vormen een belangrijk onderdeel van de lichtgewicht en bijzonder stijve voertuigarchitectuur van de volgende generatie die Mazda toepast. Door het gebruik van bijzonder trekvast staal kunnen auto-onderdelen dunner worden, zonder dat hun stevigheid daaronder te lijden heeft. Daardoor kan het autogewicht aanzienlijk verminderen. Het gewicht van de bumperbalken verminderen, is bijzonder belangrijk omdat ze ingebed zijn in de carrosseriestructuren die het verst van het zwaartepunt van de auto liggen. Daardoor heeft hun gewicht een aanzienlijk effect op de dynamische prestaties en het reactievermogen van de auto. Ze moeten ook stevig zijn om bij een botsing voldoende bescherming te bieden. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content