Leve de downsizing!

30/05/12 om 17:24 - Bijgewerkt om 17:24

De downsizing trend die te merken was bij de dieselmotoren in Europa het voorbije decennium, heeft ook een invloed op de benzinemotoren. Deze krachtbronnen lijken dezelfde tendens te zullen volgen met een kleinere cilinderinhoud en drukvoeding.

Leve de downsizing!

Uit een studie van het strategisch consultancy bureau Frost & Sullivan met de titel "De strategieën in 2011 van de autoconstructeurs m.b.t. downsizing van motoren voor personenwagens in West-Europa", blijkt dat de merken, die een complete ontwikkeling van de aandrijving aanbieden en instaat zijn als benchmark te dienen, verder aan belang gaan winnen. Ook stelt dit onderzoek dat het aantal cilinders in benzinemotoren waarschijnlijk zal afnemen voor motoren kleiner dan 1,2 liter. Ongeveer 35 tot 38 % van deze benzinemotoren zou ook een turbolader hebben tegen 2018. Dit hoge aantal zou ook aan de basis liggen van een verdere groei van de technologie van drukvoeding. Daarnaast zullen ook het wettelijke kader en de vraag van de consument naar milieuvriendelijker transport de vraag naar voertuigen met kleinere motoren verder doen toenemen. Wel brengt de downsizing een daling van het motorkoppel met zich mee. Daarvoor kan echter een turbosysteem met variabele geometrie de oplossing bieden om nog steeds voldoende trekkracht te behouden. Toch zal de ontwikkeling van betaalbare benzinemotoren met een turbolader met variabele geometrie een enorme uitdaging blijven voor de constructeurs. (Belga) (ALDJ)

Onze partners