Kortingen tot 40 procent op Autosalon, maar ook onzekerheid

Op het 90e Autosalon van Brussel worden forse kortingen tot zelfs 40 procent aangeboden, die het wegvallen van de federale ecopremie moeten compenseren. Toch zorgen de onzekerheid rond de bedrijfswagens en de groene BIV nog voor heel wat vragen over het succes van dit salon.

Het salon van Brussel is vooral een verkoopssalon en dus zwaaien vele fabrikanten met kortingen tot 30 en zelfs 40 procent. Vooral Renault, Peugeot en Citroën proberen op die manier het wegvallen van de 15 procent federale ecopremie voor de kleinere wagens op te vangen.

In de aangeboden ‘superkortingen’ zit vaak wel de zogenaamde recyclagepremie voor de overname van uw oude wagen begrepen.

Onduidelijkheid

Ondanks die compensatiekortingen weten vele merken toch niet wat ze mogen verwachten van dit salon, als gevolg van de onduidelijkheid die nog steeds heerst rond de bedrijfswagens en de belasting op inverkeersstelling (BIV).

Door de besparingsmaatregelen van de nieuwe regering-Di Rupo worden de meeste bedrijfswagens fors duurder. Voortaan telt niet alleen de CO2-uitstoot mee in de belasting maar ook de cataloguswaarde.

Febiac, de organisator van het Autosalon, betreurt vooral dat ook elektrische en hybride wagens worden geraakt en zegt te hopen dat de regering daar nog iets aan doet.

Daarnaast wordt de BIV anders in Vlaanderen dan in Wallonië en Brussel. De Vlaamse regering wil het wagenpark vergroenen door het motorvermogen als grondslag voor deze belasting te vervangen door een ingewikkelde formule waarin de CO2-uitstoot en de Euronorm als criteria gelden. Dat BIV-decreet wordt (wellicht) op 1 maart van kracht. (KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content