Knack Extra: Wie is er bang voor de aardgasauto?

© Belga

In Italië gebruiken meer dan 700.000 auto’s aardgas als brandstof, in Pakistan tuft zelfs meer dan de helft van het wagenpark erop rond. In ons land zijn dat er amper 138. Nochtans is het goedkoper, milieuvriendelijker en boet het rijplezier er niet bij in.

Compressed Natural Gas (CNG) is eigenlijk gewoon hetzelfde gas als in uw fornuis. Alleen is de druk hoger – 200 bar om precies te zijn. ‘Deze auto’s zijn heel veilig’, sust Roel Vanderbeuren van Mobimix.be, een digitaal platform voor vlootbeheerders. ‘Ze voldoen aan de strengste Europese criteria en zijn uitgebreid getest. Zelfs als er al een lek zou zijn, hoef je je nog geen zorgen maken. CNG is, in tegenstelling tot LPG, namelijk lichter dan lucht, waardoor het gewoon vervliegt.’

Er is nog een verschil met LPG. ‘Dat laatste is eigenlijk een afvalproduct uit de olieraffinage’, legt Vanderbeuren uit. ‘Bij de verbranding daarvan komt niet alleen CO2 vrij, maar ook stikstofoxides (NOX), en fijn stof zoals roetdeeltjes. Bij aardgas komt er vooral CO2 en een beetje water vrij.’ VUB-professor Joeri Van Mierlo, die aan het hoofd staat van het Mobility and Automotive Technology Center (Mobi), plaats daar wel een kanttekening bij. ‘Methaan is óók een broeikasgas, het is zelfs 21 keer schadelijker dan CO2. Zolang het netjes verbrandt, is alles prima. Maar als het door een lek in het milieu terechtkomt, heeft het een ernstig effect op de opwarming van de aarde.’

Aan de uitlaat meet je bij een aardgasauto overigens meer CO2 dan bij een dieselwagen. Vanderbeuren: ‘Maar als je naar de volledige productiecyclus kijkt, from well to wheel, dan scoort aardgas niet alleen beter dan benzine maar ook dan LPG.’ En goedkoper dan benzine of diesel is aardgas in elk geval: ‘Aan de pomp betaal je 0,88 euro per kilogram. Met een gemiddeld verbruik van 4,5 kilo, bijvoorbeeld voor een gezinswagen à la VW Passat, betekent dat 3,96 euro per 100 kilometer. Die prijs schommelt trouwens minder fel dan die van diesel, benzine en LPG.’ In de meeste aardgasauto’s zit trouwens nog een benzinetank, waardoor je zeker tot bij het volgende tankstation raakt.

Uit de recentste cijfers van de International Association for Natural Gas Vehicles blijkt dat Pakistan internationaal het beste scoort, met 2.740.000 aardgasauto’s, ruim 60 procent van het wagenpark. Landen waar de aardgasauto ook een vertrouwd beeld is, zijn Armenië (32 procent), Bolivia (20 procent), Bangladesh (16 procent), Argentinië (15 procent), Iran (12 procent). Wereldwijd waren er eind 2010 zo’n 12 miljoen voertuigen die op aardgas rondreden. In onze contreien kun je deze brandstof bezwaarlijk ingeburgerd noemen: Duitsland telt 91.500 aardgasauto’s, Frankrijk 12.450 en Nederland 1502. De grote EU-uitzondering is Italië, waar methaan al in de jaren 1930 gebruikt werd voor transport. Op de Belgische wegen rijden volgens Febiac op dit moment een schamele 138 personenwagens op aardgas. In het hele land zijn er ook maar een tiental tankstations.

Voorlopig zijn er in ons land maar drie spelers die aardgasstations installeren: Elektrabel, DATS 24 (van Colruyt Group) en GreenPoint Supplies. Die laatste zijn alvast van plan om hun netwerk gevoelig uit te breiden, zegt sales- en marketingmanager Robin Verhulst. ‘Ik zie het aantal aardgasauto’s in de toekomst zeker stijgen. Maar er is ook een signaal nodig vanuit de overheid. Zonder steunmaatregelen wordt het heel moeilijk.’ Wie niet in de buurt van een aardgasstation woont, kan kiezen voor een thuisstation, maar dat kost al gauw vijf- à zesduizend euro. Niet dat aardgas een mirakeloplossing is. ‘Het blijft een fossiele brandstof, die dus ooit zal opraken’, zegt professor Van Mierlo.

Stefanie Van den BroeckHet volledige artikel kan u lezen in Knack Extra, nummer 6.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content