Kilometerfraude nog lang niet uitgeroeid

De Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC trekt aan de alarmbel want er wordt vandaag meer dan ooit met kilometerstanden van voertuigen geknoeid. Wie dacht dat de elektronische tellers niet meer de manipuleren zijn, is eraan voor de moeite. Met heel wat diagnoselaptops is de klus in enkele seconden geklaard.

Volgens de ADAC zouden constructeurs verplicht moeten worden om deze digitaal opgeslagen data beter te beveiligen, wat volgens experts perfect mogelijk is. Klanten van gebruikte wagens betalen omwille van deze fraude vaak tot 3000 euro teveel voor hun gebruikte wagen want de waarde wordt nog steeds bepaald aan de hand van de leeftijd en de afgelegde kilometerstand. Ook in ons land lopen we achter de feiten aan want het Car Pass systeem, wat op zich een nobel initiatief is, is lang niet waterdicht. Jonge tweedehandswagens die uit het buitenland worden ingevoerd, kunnen makkelijk worden gemanipuleerd voor ze in ons land aankomen. De eerste kilometerstand wordt immers pas geregistreerd wanneer de wagen voor het eerst bij de technische keuring wordt voorgereden. Een Europese databank is de enige oplossing om in een internationale markt enige geloofwaardigheid te hebben. Omdat jonge wagens gedurende de eerste vier jaar niet naar de keuring hoeven te gaan, mist men heel wat relevante data. Precies bij deze jonge voertuigen loont het om de kilometerstanden te manipuleren. (Belga) (GVHN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content