Kia Rio als driedeurs

12/09/11 om 10:07 - Bijgewerkt om 10:07

De nieuwe Kia Rio, die terecht komt in het druk bestreden marktsegment van onder meer de Ford Fiesta, VW Polo en Opel Corsa, wordt in verschillende fases op de markt gebracht. Eerst arriveert de vijfdeurs met benzinemotoren bij de dealers. Meteen daar volgen de diesels.

Kia Rio als driedeurs

Tijdens het salon van Frankfurt, dat morgen zijn deuren opent voor eerst de pers, toont Kia een tweede koetswerkvariant: een driedeurs met een meer sportief getint uiterlijk. Deze versie komt tegen het einde van het jaar bij de merkverdelers. De nieuwe compacte Kia is gebaseerd op het platform van de Kia Venga en de Hyundai i20 maar dan met een wielbasis die 4,5 centimeter meer meet. Dit garandeert ondanks de vrij lage daklijn, een ruim interieur. Ook binnenin verzorgt de nieuwkomer zijn stijl. Het design is sober, overzichtelijk maar niettemin origineel met als toemaatje een goede assemblage en kwaliteitsvolle materialen, zeker voor een auto uit dit segment. De koffer heeft een volume van 288 liter en kan worden vergroot door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. De basisversie is de 1.2 (85 pk) met een manuele vijfbak. Een trapje hoger vinden we de 1.4 (109 pk) met een manuele zesbak of een viertrapsautomaat. Bij de diesels begint het aanbod met de verbazende 1.1 CRDi (75 pk) die al zijn maximum koppel ontplooit bij 1500 opm.. Deze driecilinder is trouwens bijzonder zuinig en heeft een CO2-uitstoot van slechts 85 g/km. Bij de 1.4 CRDi -de tweede diesel- piekt het vermogen bij 90 pk, terwijl de CO2-uitstoot 109 g/km bedraagt. Alle versies, behalve de automatische versie, worden geleverd met een stop/start-systeem. (Belga) (TDMS)

Onze partners