Jaguar legt er de pees op: F-Pace krijgt gezelschap van E- en I-Pace

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Jaguar Belux verkocht vorig jaar 11 procent meer nieuwe auto’s dan het jaar voordien. Vergelijken we de cijfers van 2017 met die van 2011 dan stellen we een vervijfvoudiging van de Jaguar-verkoop vast. Die is het gevolg van een compleet nieuw modellengamma met als uitschieter de F-PACE, die recent het gezelschap heeft gekregen van de compacte E-PACE.

Jaguar heeft naam gemaakt als constructeur van sportieve limousines en 2-deurs sportwagens. In 2008 verkocht Ford Motor Company het iconische Engelse sportwagenmerk voor een habbekrats aan de Indiase staalmagnaat Tata. Die gaf opdracht om van Jaguar een winstgevend bedrijf te maken. Het managementteam greep die kans aan om het verouderde gamma compleet te vernieuwen én uit te breiden met modellen die meteen in de smaak vielen.

Dé grote doorbraak kwam er met de lancering van de F-PACE, een sportieve SUV op een onderstel van zustermerk Land Rover. Dat is sinds 1948 onafgebroken dé referentie op het vlak van 4×4-voertuigen die geschikt zijn voor zowel familiaal als professioneel gebruik. Met een Range Rover kan je ’s morgens de kinderen naar school brengen, overdag een bouwwerf bezoeken en ’s avonds naar een vernissage of concert rijden. Zonder ergens een slecht figuur te slaan.

6 op de 10 nieuwe Jaguars is een F-Pace

De F-PACE heeft zich ontpopt tot een bestseller wat mede een verklaring is voor de spectaculaire stijging van de Jaguar-verkoop. 6 op de 10 nieuwe Jaguars is vandaag een F-PACE. ‘Jaguar is in enkele jaren tijd geëvolueerd van een sportwagenmerk naar een SUV-merk. Met de komst van de E-PACE nu en van de elektrisch aangedreven I-PACE in het voorjaar zal die tendens nog versterkt worden. Dankzij onze SUV-modellen bereiken we nieuwe doelgroepen die nu klant zijn bij onze concurrenten.’ Jaguar-woordvoerster Isabelle Michiels is nauw betrokken bij de transitie van het merk. ‘Om te kunnen investeren in innovatieve technologie en op termijn rendabel te blijven, moet je volume draaien.’

In het premiumsegment waar Jaguar zich in beweegt, is rendabiliteit even belangrijk geworden als exclusiviteit. Dat geldt ook voor een merk als Porsche dat al enkele jaren meer SUV’s verkoopt dan sportwagens. Zolang een merk erin slaagt om zijn sportief imago te behouden, is er niks aan de hand.

Compacte en sportieve allrounder

Met een lengte van 4,39 meter positioneert de E-PACE zich als een directe concurrent van de Audi Q3, BMW X1 en X2, Mercedes GLA of Volvo XC40. Gelijkaardige modellen bij de volumemerken worden hier met opzet niet vernoemd, ze missen het exclusief karakter en de uitstraling die onlosmakelijk verbonden zijn met de merknaam Jaguar.

Jaguar E-PACE
Jaguar E-PACE© gf

De E-PACE laat trouwens geen twijfel bestaan over zijn afkomst, dit is een volbloed Jaguar – zowel van binnen als van buiten. Zijn sportieve lijn verraadt de signatuur van design director Ian Callum die Jaguar in zijn oude glorie heeft hersteld, zonder te vervallen in een copy paste van succesrijke designelementen uit het verleden. De bescheiden en uitermate sympathieke zestiger verdient een standbeeld voor de manier waarop hij nieuwe accenten heeft gelegd die bijdragen aan het tijdloos karakter van de nieuwe generatie Jaguars. Elk nieuw model refereert naar het DNA van het merk, elk nieuw model wekt ver- en bewondering en doet het hart sneller slaan. Volvo is goed op weg om een gelijkaardige krachttoer te volbrengen.

Audi en BMW zijn daar niet geslaagd en serveren al enkele jaren meer van hetzelfde. Als het nastreven van de perfectie elke vorm van creativiteit of emotionele geladenheid in de weg staat, krijg je daar eerder vroeg dan laat de rekening voor gepresenteerd. Soms moeten designers de moed opbrengen en de toestemming krijgen om buiten de lijntjes te kleuren, zoals dat is gebeurd bij Mercedes-Benz en Renault.

Jaguar E-PACE
Jaguar E-PACE© gf

Compact van buiten, zeer ruim van binnen. De Jaguar E-PACE met dwarsgeplaatste viercilinderbenzine- of dieselmotoren en lange wielbasis biedt verrassend veel ruimte aan de passagiers en bagage. De diverse opbergvakken – in de middenconsole, deuren en handschoenvakje – bevestigen dat de E-PACE is geconcipieerd als een compacte en trendy gezinswagen met uitstekende allround kwaliteiten. In- en uitstappen verloopt probleemloos, de stoelen bieden een zeer goede ondersteuning aan het lichaam, op de achterbank is er plaats voor drie kinderen mét tablet of speelconsole. De E-PACE telt vier 12 V-laadpunten, vijf USB-aansluitingen evenals een 4G-wifihotspot voor acht toestellen.

Vanzelfsprekend is de nieuwkomer uitgerust met de modernste comfortvoorzieningen, assistentie- en infotainmentsystemen, inclusief een 10″-aanraakscherm. Het head-up display met TFT-scherm kan tot 66 procent meer informatie op de voorruit projecteren zodat de bestuurder zich kan focussen op de rijweg. De afwerking van het interieur getuigt van groot vakmanschap, de gebruikte materialen zijn van een goede kwaliteit. Een digitaal instrumentenbord is een optie.

Jaguar E-PACE
Jaguar E-PACE© gf
Jaguar E-PACE
Jaguar E-PACE© gf

Vierwielaandrijving en automaat zijn optioneel

De E-PACE is standaard uitgerust met een 150 pk sterke dieselmotor en handgeschakelde 6-bak. Andere mogelijkheden zijn een 180 en 240 pk sterke dieselmotor en twee benzinemotoren van respectievelijk 249 en 300 pk. Voor vierwielaandrijving en automatische versnellingsbak moet extra worden betaald.

Beide opties zijn een zinvolle investering, temeer omdat de E-PACE zich uitstekend leent voor een uitstapje in de natuur. Het testritparcours dat Jaguar had uitgestippeld, bevatte enkele trajecten vol verraderlijke kuilen, bulten en rotsblokken met als kers op de taart een snel stromend riviertje ter afsluiting.

Mits het instellen van de juiste rijmodus kwamen we op geen enkel moment in ademnood. Het systeem herkent verschillen tussen ondergronden en regelt automatisch de motor en remmen bij, om steeds optimale grip te garanderen.

Ook op steile hellingen en afdalingen bewijst het systeem zijn nut waardoor de bestuurder zich kan concentreren op het sturen en ontwijken of overschrijden van obstakels. Het intelligente ASPC-systeem is ontwikkeld door de terreinspecialisten van zustermerk Land Rover en werkt bij snelheden tussen 1,8 en 30 km/u.

Geslaagde combinatie van sportiviteit en functionaliteit

De E-PACE gaat een grote toekomst tegemoet, dat staat vast. Hij combineert op een voorbeeldige wijze sportiviteit en functionaliteit én hij draagt het logo van Jaguar. Dat maakt nog altijd meer emoties los dan de merktekens van zijn directe concurrenten – met inbegrip van zustermerk Land Rover dat zich in een nog hoger prijssegment beweegt. De goedkoopste E-PACE kost 36.050 euro, voor de duurste versie loopt de instapprijs op tot boven de 60.000 euro.

Midden maart lanceert Jaguar met de elektrisch aangedreven I-PACE een derde SUV-model dat van het iconische sportwagenmerk definitief een volwaardig SUV-merk zal maken. Tot spijt van wie het benijdt.

Safety first

De E-Pace is uitgerust met de modernste rijhulp- en veiligheidssystemen. Een stereocamera levert informatie voor de spoorassistent, de verkeersbordenherkenning, de adaptieve snelheidsbegrenzer en de waakzaamheidsassistent. Bovendien ondersteunt die een geavanceerd noodremsysteem dat voetgangersherkenning omvat. Kan een aanrijding niet worden vermeden, ontplooit zich een voetgangersairbag vanaf de bovenrand van de motorkap die de ongelukkige voetganger of fietser moet behoeden voor levensbedreigende kwetsuren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content