In een moderne auto kruipt vier jaar ontwikkeling

16/06/16 om 11:34 - Bijgewerkt om 11:34

Bron: Belga

Ruim 1.400 dagen, 1.000 ontwerpen, 5 ton klei en 1.000 liter verf. Dat is er nodig om een auto te ontwikkelen. Tenminste, dat had Seat van doen bij de ontwikkeling van haar jongste SUV, de Ateca.

In een moderne auto kruipt vier jaar ontwikkeling

In een moderne auto kruipt vier jaar ontwikkeling © BELGA

Het verhaal start bij een vergadering waar de Seat-verantwoordelijken (en uiteraard die van de VW-groep) hun creatieve geesten de opdracht geven om een toekomstig SUV-model te ontwikkelen. Va,af dan begint de eigenlijke realisatie met tal van tekeningen op gewoon papier met kogelpennen en potloden! De tekeningen die er goed uitzien worden weerhouden en vervolgend gedigitaliseerd en in 3D omgezet. Na heel wat aanpassingen is het tijd om concreter tewerk te gaan met schaalmodellen die een juist beeld geven van het koetswerkdesign.

Het uiteindelijk doel is om een reproductie in klei te maken op schaal 1:1. Eens de vorm is goedgekeurd, kunnen de designers starten met de keuze van de kleuren en de decoratieve koetswerkelementen (dakrails, koplampen, ¿). Ondertussen wordt het ganse interieur uitgewerkt in 3D en vervolgens komen er ook echte elementen op schaal 1:1. Kortom, tussen de eerste pennentrek en het productiemodel van de Ateca dat in de toonzaal staat, zijn vier voorbij gegaan. Het was een intensief werk voor grote en bijzonder competente ontwikkelingsteams. Inmiddels is het hoog tijd om aan een volgend model te beginnen! (Belga)

Onze partners